Konsertti ke 19.7. klo 20 Karjalohjan kirkossa: Marian Petrescu trio, Jari Parviainen, laulu, Hannu-Pekka Heikkilä, sello
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivu Sivukartta Palaute Tekstikoko: Suurenna tekstiä Pienennä tekstiä
Lohjan seurakunta - etusivulle

Konsertti ke 19.7. klo 20 Karjalohjan kirkossa: Marian Petrescu trio, Jari Parviainen, laulu, Hannu-Pekka Heikkilä, sello

Jari Parviainen ja Hannu-Pekka Heikkilä

Mihai Petrescu

Marian Peterscu syntyi Bukarestissa 1970. Opiskeli pianonsoittoa Romaniassa, Ruotsissa ja Sibelius-Akatemiassa.

Muutti 1983 Ruotsiin, jossa isä oli jo Göteborgin sinfoniaorkesterin konserttimestari.

Asunut Jyväskylässä vuodesta 1988. Vaimo ja kaksi lasta.

Ensimmäinen levy Suomessa 1986. Antti Sarpilan yhtyeessä vuodesta 2004.

Liput (15 €) ovelta tuntia ennen konsertin alkua.

Nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus tulla kuulemaan vapauttavaa musiikin soljuntaa Karjalohjan temppeliin heinäkuun 19. päivänä.
 
Maailman huippumuusikot Marian ja Mihai Petrescu yhdessä basso Jari Parviaisen sekä sellisti Hannu-Pekka Heikkilän kanssa johdattavat kuulijan upeilla tulkinnoilla nostalgisiin tunnelmiin.
 
Marian Petrescu on saanut ensimmäisenä suomalaisena jazzpianistina Grammy palkinnon. Mihail on Marianin vanhempi veli ja he soittavat yhdessä useiden eri kokoonpanojen kanssa. Hannu-Pekka Heikkilä värittää improvisoiden melodista linjaa vastaääneksi Jari Parviaisen erittäin matalan ja vapaasti soivan äänen päälle. Näin on kesäillan Muistojen häivähdys on taattu.
 
Basso Jari Parviainen valmistui musiikin maisteriksi Kuopion Sibelius-Akatemiasta 1997 pääaineena laulu. Laulun A-tutkinnon hän lauloi erinomaisin arvosanoin 1999 opettajanaan Esko Jurvelin.
Parviainen on esiintynyt lied- ja kirkkokonserttien lisäksi bassosolistina useissa Bachin, Mozartin, Haydnin, Händelin, Buxtehuden, Verdin ja Rossinin kirkkomusiikkiteoksissa. Hän on laulanut myös useita oopperarooleja, viimeksi tänä vuonna Jyväskylän Oopperan Don Giovannissa. Esiintymisiä on ollut Suomen lisäksi mm. Ruotsissa, Virossa, Unkarissa, Slovakiassa, Sveitsissä, Saksassa sekä Pohjois-Koreassa. Jari Parviaisen erittäin matalaa ja vapaasti soivaa ääntä kuvaillaan todelliseksi suomalaiseksi bassoksi, aidoksi basso profondoksi, syväksi bassoksi. Hän oli ensimmäisen valtakunnallisen Toivo Kuula laulukilpailun finalisti 2012. Jari Parviainen aloitti kirkkomuusikkona Salo-Uskelan alueella 2013.
Hannu-Pekka Heikkilä on valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi ja ammattikorkeakoulusta sellonsoiton pedagogiksi. Hänet tunnetaan monipuolisesta muusikkoudestaan. Heikkilä esiintyy aktiivisesti niin sellistinä, laulajana kuin kuoronjohtajana. Hänen musiikin tekemistään voi kuulla myös useilla hengellisen musiikin äänittelillä. Hyvää vauhtia Fiskarilaistumassa oleva Heikkilä on työskennellyt Hämeenkylän kanttorin virassa vuodesta 2010.

Suomi ei ollut 1980-luvulla jazzin kultamaa edes suomalaisille muusikoille, ja vielä vähemmän muille eurooppalaisille.

Mutta silloin Suomeen muuttaneesta pianisti Marian Petrescusta ei silti pysty puristamaan poikkipuolista sanaa.
"En olisi voinut saada paljon parempaa alkua missään muualla", sanoo Petrescu, joka syntyi ja varttui Romaniassa.
Petrescu sävähdytti suomalaisia kyvyillään ensimmäisen kerran jo 1985 Pori Jazzissa, jossa hänellä oli samana perjantaina kolme eri keikkaa. Ja se oli vasta alkua.
Seuraavana kesänä Petrescu teki Helsingissä ensilevynsä, jonka kansitekstissä kirjailija ja pianisti Claes Andersson suitsutti häntä teknisiltä taidoiltaan suorastaan sensaatiomaiseksi virtuoosiksi: "Kaikesta todella kuulee, että hän rakastaa soittamista ja soittaa, mitä rakastaa. Hän käsittelee pianoa kuin ystävää, harjoitusvastustajaa ja rakastajatarta. Olkaa kuulolla!"
"No juu juu, se oli silloin", kuittaa Jyväskylässä asuva Petrescu alkuvuosiensa vuolaat kehut huvittuneena ja kuulostaa puhelimessa siltä, että unohtaisi mielellään koko Pianist-levyn.
"Piano on valtavan vaikea instrumentti, josta huomaan tietäväni vuosi vuodelta vain vähemmän. Piano on täynnä salaisuuksia, joista kaikista ei pääse perille soittamalla."
Petrescun pitkää uraa seuranneet voivat olla eri mieltä, tuoreimpana esimerkkinä Los Angelesissa tehty levy Resonance Big Band Plays Tribute to Oscar Peterson (2009), jonka solistisena pianistina hän oli voittamassa tavoiteltua Grammy-palkintoa – ensimmäisenä suomalaisena jazzmuusikkona. Sellainenhan Petrescu oikeastaan jo on Suomessa viettämänsä 26 vuoden jälkeen, 44-vuotiaana.
"Grammyn jälkeen minulle on tarjottu töitä ulkomailta paljon enemmän, mutta se ei ole muuttanut millään tavalla suhdettani musiikkiin. Sydämen kuunteleminen sekä yleisölle soittaminen ovat edelleen tärkeimpiä periaatteita, joista pidän kiinni."
Silti Petrescu myöntää olevansa mielissään. Hän sai eläytyä Grammy-levyllä ensimmäisen esikuvansa ja tärkeimmän yksittäisen vaikuttajansa, kanadalaisen Oscar Petersonin rooliin.
"Kuulin häntä ensimmäisen kerran kahdeksanvuotiaana ja oivalsin, että jazzpianisti voi olla vielä paljon enemmän kuin jazzpianisti, kuin klassinen konserttipianisti."
Petrescu tyypitelläänkin usein Petersonin koulukunnan pianistiksi.
"Kukaan ei ole luonut omaa tyyliään tyhjästä ilman varhaisia vaikuttajia, ei edes Oscar Peterson, Bill Evans, Herbie Hancock tai Keith Jarret. Olennaista on, miten vaikutteita käyttää ja mitä niistä muokkaa."
Pusula Nummi Sammatti Karjalohja Lohja