Pyhän Henrikin muistopäivän aikaan
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivu Sivukartta Palaute Tekstikoko: Suurenna tekstiä Pienennä tekstiä
Lohjan seurakunta - etusivulle

Pyhän Henrikin muistopäivän aikaan

 

Lauantain tekstissä Jeesus sanoo: "Minun ruokani on se, että täytän lähettäjäni tahdon ja vien hänen työnsä päätökseen. ” ja: ”Katsokaa tuonne! Vainio on jo vaalennut, vilja on kypsä korjattavaksi.

Sanan kylväjiä tarvitaan niin kauan kuin tämä maailma Jumalan tahdosta pysyy pystyssä, aivan viimeisen päivään saakka. Ja kylväjiksi on kutsuttu kaikki Kristuksen seuraajat, isot ja pienet, nuoret ja vanhat. Mutta sadonkorjaaja on aina viimekädessä Jumala.

Joskus kylväjäkin saa kokea, että sato on kypsää korjattavaksi. Vainio on vaalennut, Jumala on lähestynyt, kutsunut ja armo on saanut vaikuttaa ihmismielessä, pehmentää sen vastaanottamaan Jumalan rakkauden. Ja ihminen haluaa uskoa.

Piispa Henrik oli kylväjä, häntä muistamme Pyhän Henrikin, uskon opettajan ja marttyyrin muistopäivänä. Piispa Henrik kärsi marttyyrikuoleman perimätiedon mukaan Köyliössä v. 1156.

Uskon marttyyreja on ollut koko kristikunnan historian ajan. Tälläkin hetkellä kristittyjä vainotaan eri puolilla maailmaa. Pienemmässä mittakaavassa voi sanan kylväjä kokea tulevansa syrjityksi tai ylenkatsotuksi omassa työ-, koulu- tai muussa lähipiirissään juuri uskonsa ja vakaumuksensa vuoksi. Se ei tietenkään tunnu hyvältä. Silti kylvötyötä saa ja tulee tehdä; meille itsellemme sopimattomaltakin tuntuvalla hetkellä; ajan ja paikan valitsee viimekädessä Jumala, emme me itse. Kylvötyö ei aina ole sanallista. Se saattaa joskus olla myös päätöksiä, valintoja, rinnallakulkemista, kuuntelemista, tukemista ja auttamista. Kaikkea sitä, mihin Kristus meitä kehottaa.

Sunnuntain evankeliumi kertoo häistä. Häät ovat merkki uudesta alusta, vanha aika päätyy, uusi alkaa. Juutalaisille häät olivat suuri juhla, aivan kuten se on myös meillekin. Niitä vietettiin silloin viikon ajan. Myös Jeesus antoi suuren arvon häille, ja hän myös vertaa itseään sulhaseen ja seurakuntaa morsiameen. Kristuksen ja seurakunnan välinen liitto on onnellinen vaihtokauppa: syntinen seurakunta saa Kristuksen pyhyyden ja Kristus ottaa seurakunnan synnit kannettavakseen. Häitä vietettiin viikon kolmantena päivänä – kolmas päivä on Uudessa testamentissa Jeesuksen ylösnousemuksen päivä.

Jeesus siis vierailee tavallisissa häissä. Meillä on tapana kutsua omaisia ja ystäviä häihin. Tuohon aikaan häät olivat julkinen tapahtuma, sinne kutsuttiin ystävät ja sukulaiset, mutta myös tutut ja tuttavat, ja kylän miehet ja -naiset. Myöhemmin, kun Jeesuksen opetukset olivat tulleet tunnetuksi, monet eivät olisi kutsuneet Jeesusta häihin, vaan toivoivat että hän pysyisi niistä poissa. Tänä aikanakin toivotaan jopa kirkkohäitä, jossa papilta pyydetään, ettei siitä Jeesuksesta niin paljon tarvitsisi puhua, mieluummin vain rakkaudesta ja yleisesti eettisistä asioista.

On kuitenkin tärkeää, että kun miehen ja naisen välinen avioliitto solmitaan, olisi Jeesus sitä siunaamassa, se on paras tapa aloitta yhteinen elämä. Hänen siunaustaan pyydetään alkavalle liitolle. Jumala on itse säätänyt avioliiton ja hän on säätänyt sen miehen ja naisen välille.

Evankeliumissa kuvataan kuinka oven ulkopuolella olevat kiviset, suuret, n. 100 litran vetoiset puhdistusastiat täytetään vedellä, jonka Jeesus muuttaa viiniksi. Tämä viini on uusitestamentillinen vertauskuva Jeesuksen verestä, joten tämä kertomus tuo mieleemme myös Herran Pyhän ehtoollisen, jonka Jeesus asetti myöhemmin ennen kuolemaansa.

Kuusi kivistä puhdistusastiaa ja puhdistusmenot kuvasivat vanhaa uhrikäytäntöä, muotomenoja, ja lain vaatimusta; ja niille tuli nyt loppu, oli alkamassa uusi aika, armon aika, jossa yksi täydellinen uhri ja yksi ateria, Herran Pyhä ehtoollinen, korvasivat kaikki edelliset. Oli alkanut Messiaaninen aika, suurten hääpitojen aika, jonka aikana häävieraat juopuvat jumalallisesta armosta, ei ajallisesta viinistä. Ihmisen itsensä puhdistautumisen sijaan oli tullut armon pesu, seisovasta vedestä elävää vettä, tavallisesta viinistä Kristuksen sovintoveri.

Jeesus noudatti lähettäjänsä tahtoa ja saarnasi Jumalan valtakuntaa ja syntien anteeksiantamusta. Ja edelleen se on kylvötyön ydinsanoma: Kääntykää, muuttakaa mielenne, uskokaa evankeliumi, Jumalan valtakunta on teitä lähestynyt. Ja kun tämä sanoma saa koskettaa sydäntä, saa Jumala korjata kypsää viljaa: rauha laskeutuu sydämeen, syntien anteeksiantamus on totta ja Jeesus on minunkin vapahtajani.

Pusula Nummi Sammatti Karjalohja Lohja