Hartauskirjoitukset 2013
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivu Sivukartta Palaute Tekstikoko: Suurenna tekstiä Pienennä tekstiä
Lohjan seurakunta - etusivulle

Hartauskirjoitukset 2013

Ajanlaskumme on korkeimmassa kädessä

Ensi viikolla kerran vuosiluvun kirjoitustapa muuttuu. Vanhaan aikaan saattoi nähdä vuosiluvun edessä kirjaimet AD, Anno Domini, Herran vuonna. Lue lisää

Seuraa tähteä

Tähti ja sen loiste ja johdatus oli herättänyt kaukaisen maan miehissä lujan luottamuksen ja uskon siihen, että pienessä lapsessa on jotain jumalallista. Lue lisää

Saman katon alla

Turistijoukon mukana kirkon sisälle tullessaan pappi muiden mukana huomasi että yhdessä osassa kirkkoa oli meneillään kastejuhla. Lue lisää

Pyhän Henrikin muistopäivän aikaan

Piispa Henrik oli kylväjä, häntä muistamme Pyhän Henrikin, uskon opettajan ja marttyyrin muistopäivänä. Lue lisää

Ansaittua armoako?

Ota vaikka kuppi kahvia tai teetä ja nauti Herramme, Jumalamme uudesta armon päivästä. Jumala joka on ikuinen ja kaikkivaltias ei säästele armoaan lapsiltaan. Lue lisää

Yhteinen vastuu

Mikä yhdistää suomalaista, syrjäytynyttä vanhusta, ja kambodžalaista yksinhuoltaja-isoäitiä? Lue lisää

Ohut paikka

Joskus on hyvä miettiä omaa elämää taaksepäin ja kaivaa muistin lokeroista joku sellainen hetki tai aika, jolloin olen ollut ”ohuella paikalla” Jumalan puhuttelussa. Lue lisää

Ohjekirja

Kenen puoleen sinä käännyt miettiessäsi oikeaa ja väärää? Katsotko silloin hyvään Jumalaan, joka on luonut jokaisen ihmisen omaksi kuvakseen? Lue lisää

Erään äidin syvä huolenaihe

Rukous voi vaikuttaa suuria. Jeesus näki, että naisella oli suuri usko. Ilman uskoa nainen ei olisi näin sitkeästi pyytänytkään. Mitä voisi siis päätellä meidän uskostamme kun me emme rukoile emmekä pyydä mitään? Lue lisää

Elämän leipää

Emmekö me tämänkin ajan kristityt, Jeesuksen omat, hänen opetuslapsensa, ole usein hämillämme ja kyselevällä mielellä: "Miten me tästä selviämme? Miten pääsemme ulos liian vaativan tuntuisista tilanteista?" Lue lisää

Mahdoton tehtävä – kyllä kiitos

Marian ”merkki” on ollut nöyryys ja epäröimätön mahdottoman tehtävän vastaanottaminen. Ei hän tiennyt tulevasta Lue lisää

Kärsivä Jumala

Joskus kärsimyksen määrä tuntuu kohtuuttomalta. Tämän kärsimyksen äärelle pysähtyessä lohtua tuo se, että Jeesus tietää ihmisen elämän kipeimmätkin kokemukset Lue lisää

Todistajia

Rakas ystävä. Jeesus kutsuu sinua ikuisen elämän tielle Tänään tässä ja nyt. Riittää kun sanot ristinryövärin sanoin: ”Jeesus muista, minua, kun tulet valtakuntaasi.” Lue lisää

Lammas viluinen

Nuoren seurakunnan laulukirjassa on laulu, jossa on sanat: ”sinä kyllä näet sen, olen lammas viluinen, ikävöin ääntä paimenen.” Aina kun tätä lauletaan, tulee hämmästynyt ja vähän huvittunut olo. Minkälainen on vilustunut lammas, voiko lammas oikeasti vilustua? Lue lisää

Koti-ikävää

Niin ihmisenä kuin kristittynä toisinaan huomaa olevansa kaupungin porttien ulkopuolella. Olemme yhtä lailla kahden valtakunnan kansalaisia ja matkalla kohti taivaallista isänmaata. Tämä maailma pitää meitä pihtiotteessaan, mutta kaipaamme samalla jo toiseen todellisuuteen. Lue lisää

Sinne pystyy puhuu kaikkee…

 

”Sinne pystyy puhuu kaikkee. Siinä rukoillaan, että suojelee toisia ja lopuksi rukoilun jälkeen sanotaan aamen. Äiti ja isä on rukoillut mulle iltarukouksen. Niin nähdään hyviä unia.” Näin vastasivat lapset, kun heiltä kyseltiin, mitä rukoileminen on. Lue lisää

Odotuksia...

Huomenna on äitienpäivä. Muistan, kuinka vuosia siiten, tyttäreni ollessa viisivuotias, hän oli kuullut pihalla muilta lapsilta, että nämä olivat menossa ostamaan ... Lue lisää

Tulkaa, kaikki on jo valmiina

Kutsumuksen perusta on se, että sisimmässämme kuuluu kutsu seurata. Jumala kutsuu meitä jatkuvasti. Silloin olennaista ei ole se mitä tehtävää tai työtä teemme. Pääasia on että toimemme on osa Kristuksen seuraamistamme. Lue lisää

Kadonnut ja löytynyt

Meidän kannattaisi jättää vastuu tahtonsa osoittamisesta Jumalalle itselleen. Ehkä me voisimme luottaa siihen tuttuun rippikouluopetukseen synnistä: ”Synti on sydämen eroa Jumalasta Lue lisää

Johanneksen muistutus

Iankaikkinen Jumala on meille armollinen vuoden jokaisena päivänä, lomalla ja työn keskellä. Juhannuksena Johannes muistuttaa meitä tästä suuresta Jumalan rakkaudesta. Lue lisää

Apostolien päivä

Jumala valitsee juuri ne ihmiset juuri niihin tehtäviin, mihin Jumala heidät haluaa. Daavid ei ollut meidän mittareillamme täydellinen, Paavali vainosi kristittyjä, Pietari kielsi Jeesuksen, ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Silti Jumala valitsi käyttää heitä. Lue lisää

Aseita riitoihin

Jeesuksen puolelle asettuva asettuu molempien osapuolten rakkaudettomuutta vastaan puolustaen rakkauden toteutumista. Jeesuksen top 4 vinkit pahan vastustamiseen hyvällä kätkeytyvät pyhän evankeliumitekstiin Lue lisää

Tuntematon keskellämme

Mutta mikä uskonto? Lukuisa uskontojen määrä tekee tänä päivänä ihmisten kokemusten tulkitsemisesta uskonnolliselta kannalta vaikeaa. On hankala saada selville mistä taustoista erilaiset henkiset ja hengelliset kokemukset ja kirjoitukset nousevat. Lue lisää

Totuudesta eteenpäin

Ihminen on etsinyt läpi historiansa uskonnollista, tieteellistä tai yhteiskunnallista totuutta. Totuudesta on väitelty, tapeltu ja käy sotiakin.  Jokainen meistä on joskus ollut se kuuluisa totuuden torvi, joka tahtoo sanoa viimeisen sana ja olla oikeassa. Lue lisää

Muuttohommiin?

Jos lähimmäisenrakkaus on Jumalan muuttoauto, joka täyttyy teoillamme, ei muutama uusi käsipari olisi työssä varmastikaan pahitteeksi. Lue lisää

Armon varaan heittäytyminen

Meidän on yllättävän helppoa arvostella ihmisiä, joiden ajatuksia tai elämäntilannetta emme oikeasti tunne. Korotamme helposti itsemme lähimmäistemme yläpuolelle ja pönkitämme omia ansioitamme toisten kustannuksella. Emme kuitenkaan aina tiedä oikeaa ja väärää. Lue lisää

Yllättävä parantuminen

Sairaus on fyysisen tai psyykkisen rakenteen tai toiminnan poikkeavuus, joka aiheuttaa yksilölle tai hänen ympäristölleen tilapäistä tai pysyvää haittaa tai toiminnanvajavuutta. Näin ... Lue lisää

Rakkautta vai läheisriippuvuutta?

Oman lapsen rakastaminen on ehdotonta, eikä se lopu koskaan. Omien vanhempien rakastaminen ei ehkä olekaan niin itsestään selvää. Jeesus odottaa, että rakastaisimme jopa vihollisiamme, mikä voi tuntua jo mahdottomalta. Lue lisää

Hyvikset ja pahikset

- Isi, mitä leijonat syövät - Lihaa - Isi, syövätkö leijonat seeproja? - Kyllä - Syövätkö ne kaikkia seeproja? - Öö… niin kai … niitä, mitä ne ... Lue lisää

Elämän työkalupakki

 Tiedän, että oman elämäni rakennustyömaa ei aina näytä lupaavalta ja välillä rakentaminen pysähtyy. Joskus työmaa näyttää aivan toivottamalta. Tällä elämän työmaalla on välillä ongelmia, suunnitelmat voivat muuttua ja kanssa rakentajat siinä ympärillä vaihtuvat joskus yllättäen. Lue lisää

Milloin viimeksi?

julkaistu 12.10.2013 Lue lisää

Uskon perustus

Elämään näyttää olevan kirjoitettu itsensä ulkopuolelle turvautumisen tarve. Elämä kuihtuu kun ei ole sellaista mihin voi tukeutua myös äärimmäisessä hädässä. Ihminen on myllerrysten keskellä häviävän pieni eikä löydä itsestään sellaista pysyvää joka kestää. Lue lisää

Onnelliset surulliset

Pyhäinpäivänä moni meistä sytyttää kynttilän rakkaansa haudalle. Jollekin menetys ei ole tullut kuoleman kautta. Joku itkee lasta, jota ei ole saanut synnyttää. Joku suree rikkoutunutta parisuhdetta. Jonkun suru on vielä polttavaa ja viiltävää tuskaa, toisen ehkä jo haikeaa kaipausta Lue lisää

Viimeisellä tuomiolla

Olemmeko auttaneet hädässä olevaa lähimmäistä? Antaneet sille, jolla on vähemmän kuin meillä? Vai olemmeko kävelleet ohi, jättäneet apua tarvitsevan huomiotta? Lue lisää

Tullaan ihmisiksi

Perheasiainneuvottelukeskuksen johtaja Jussi Aukio kirjoittaa viikon 48 hartaustekstissään: "Yhteys on tärkeää ja sitä on hyvä yrittää rakentaa ja ylläpitää.  Jumala loi ihmiset vuorovaikutukseen itsensä kanssa sekä loi meidät olemaan tekemisissä toistemme kanssa.  Tulemme ihmisiksi kun opettelemme olemaan ihmisiksi toinen toistemme kanssa." Lue lisää

Itsenäisyyspäivä ja lähimmäisyyden vaatimus

Tätä maata on rakennettu toista tukien ja auttaen. Lähimmäisen hädän, puutteen ja kärsimyksen vähentämiseksi on edelleen tehtävä työtä ja nähtävä vaivaa. Itsenäisyyspäivä ohjaa juhlan ja kiitoksen lisäksi meitä etsimään lähimmäisemme parasta. Lue lisää

Joulun odotusta

Tutussa adventinajan virressä lauletaan: ”Nyt syttyy neljäs kynttilä, jo joulu sarastaa. Me odotamme Jeesusta, hän kaikki pelastaa.” Tästä on joulun odotuksessa kysymys. Me odotamme Jeesusta. Ihmisten pelastajaa, joka tulee ihmiseksi. Tämä on meiltä joulupuuhien keskellä helposti hukassa. Lue lisää

Allakointia vai allokointia?

Oli kalenteri millainen hyvänsä, niin joulun ja uudenvuoden välissä tulee kerrattua vuoden tapahtumia niin oman elämänsä kuin maailman uutisten osalta. Välitilinpäätösten seurauksena tulevalle vuodelle markkinoidaan tipatonta tammikuuta ja kinkunsulatusjumppia. Taitaa yhteinen johtopäätös olla kuluneesta vuodesta se, että aivan kaikessa ei aivan ihmisiksi ole pystynyt elämään, vaan korjattavaa löytyy. Lue lisää

Pusula Nummi Sammatti Karjalohja Lohja