Hartauskirjoitukset 2015
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivu Sivukartta Palaute Tekstikoko: Suurenna tekstiä Pienennä tekstiä
Lohjan seurakunta - etusivulle

Hartauskirjoitukset 2015

Kumartamaan kuningasta

Loppiaisen evankeliumin tekstissä on ainekset kunnon jännityskertomukseen. Matteuksen evankeliumin toisessa luvussa kerrotaan kolmesta tietäjästä, jotka tähden johdattamina lähtevät katsomaan vastasyntynyttä Jeesusta. Lue lisää

Kuljenko ohitse – pysähdynkö?

Uskon herääminen ja Jumalan kaipuu ovat ihmeitä meissä. Sinulta tai minulta ei odoteta parempia suorituksia Pyhän edessä. Riittää kun tulee hänen eteensä juuri sellaisena kuin on. Lue lisää

Yhteisvastuu- lähimmäisenrakkauden kansanliike

Tiedän, mitä on tulossa. Valmistaudun ja psyykkaan itseäni. Määrätietoisuudella ja mielenlujuudella eteenpäin. Niiden avulla valloitan tulevat voimia kuluttavat ylämäet. Jaksan kyllä. Lue lisää

Valon lapsina maailmassa

Kynttilän valo tuo suuren Jumalan lähemmäksi meitä. Liekki kertoo Jumalasta, joka kulkee meidän edellämme näyttäen tien läpi pimeyden. Liekki kertoo Jumalasta, joka pysyy vierellämme. Liekki kertoo Jumalasta, joka kulkee takanamme varjellen meitä. Liekki kertoo Jumalasta, joka on alapuolellamme nostaen meidät ylös, kun kaadumme. Liekki kertoo siunauksesta, Jumalan huolenpidosta ja läsnäolosta. Lue lisää

Vuorilinna kalliolla

Entisaikaan sanottiin, että laskiaisena asioita piti tehdä tietyllä tavalla, että vältyttäisiin harmeilta ja hankaluuksilta. Näin toimimalla turvattiin mm. onnistunut viljelyvuosi. Esimerkiksi mäenlaskussa huudettiin ja saunassa oltiin tuppisuuna. Laskiainen ei kerro pelkästään mäenlaskusta vaan kristillisestä paastosta, johon laskeuduttiin laskiaistiistain jälkeen tuhkakeskiviikkona. Lue lisää

Helpotusta paastoon

Paastoaminen itselle tärkeästä asiasta tai omastaan luopuminen voi olla vaikea tehtävä. Ehkäpä sitä voisi verrata luistelun uusiksi opetteluun. Vaatii motivaatiota kaivaa esiin luistimet. Vaatii viitseliäisyyttä etsiä ajankohta treenien aloittamiseen. Vaatii rohkeutta nousta piikkien päälle ja lähteä huteraan luistoon. Vaatii nöyryyttä hyväksyä kaatumiset jäällä ja ajatus siitä, etten ehkä ollutkaan tässä niin hyvä kuin kuvittelin. Lue lisää

Kylläisen nälkä

Jeesus sanoi: ”Minä olen elämän leipä. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää.” Joh 6:48, 51. Lue lisää

Robotti-ihminen?

Vaikka me pystyisimme tekemään täydellisen robotin, olisiko sillä oikeasti tahtoa, toiveita, rakkautta, uskoa tai tunteita? Robotista puuttuu ihmisyyden ydin. Lue lisää

Valon aika

Emme voi koskea Jeesuksen haavoja vakuuttuaksemme Jeesuksen ylösnousemuksesta. Jeesus ei seiso lihaa ja verta olevana edessämme. Meiltä kysytään uskoa siihen, että näin on todella tapahtunut. Uskoa siihen, että valo on voittanut pimeyden. Lue lisää

Kahden valtakunnan kansalaisena

Passini vanheni viime vuodenvaihteessa. Havaintoni sai käymään valokuvaamossa, varaamaan ajan poliisilaitokselle ja rahaakin tarvittiin. 

Mitä tarvitsemme taivaan valtakunnan passiin? Lue lisää

Varjele Jumala askeleemme

Taas se alue hautausmaalla tulee. Samanlaisia punaisia kukkasia risti- ja hautakiviriveillä. Missään en ole nähnyt näin viivasuorasti leikattua nurmea. Eikä saa juosta. Hautausmaalla ei saa ylipäätänsä juosta, mutta tässä hautausmaan kohdassa jaksaa isä aina erityisesti muistuttaa, että pitää olla kunnolla. Lue lisää

Synnyinmaan kieli

Kun Jumala puhuu, hän puhuu syvimmälle kaipuullemme tulla rakastetuiksi ja hyväksytyiksi. Hän puhuu kanssamme synnyinmaamme kieltä, sen valtakunnan kieltä, josta olemme lähtöisin. Tämän kielen muisto elää meissä ihmisissä syvänä kaipuuna ja kokemuksena yhteydestä. Synnyinmaamme kieli ei erittele eikä määrittele meitä, vaan se on sydämen puhetta sydämelle. Lue lisää

Typistetyt elämät

(Länsi-Uusimaa, 13.6.2015) Lue lisää

Askeleen päässä paremmasta

Kääntyminen on korjausliike, jolla otan uuden suunnan elämässäni. Uuden suunnan valitseminen edellyttää kuitenkin eksymisen tunnustamista. Oman erehtymisen myöntäminen kirpaisee, mutta samalla se on ensimmäinen askel uuteen suuntaan.  Lue lisää

Muistatko vielä...?

Eräs mies tuli messuun joka sunnuntaina. Mutta hän lähti aina heti uskontunnustuksen jälkeen pois, eli hän ei jäänyt koskaan messun loppuun asti. Kun tämä oli aika pitkään näin jatkunut, se herätti muissa seurakuntalaisissa ihmetystä. Eräänä sunnuntaina mies jäi kuitenkin loppuun asti ja messun jälkeen häneltä kysyttiin... Lue lisää

Pelikentiltä arkipäiväiseen elämään

Miksi emme siirtäisi tätä pelikentiltä ja urheiluradoilta tuttua läheisten huomioimista arkielämään? Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi. Anna sen ilmetä vaikka hymynä vieraalle, kehuna kaverille ja kiitoksena kaupankassalle. Lue lisää

Elämän perustukset

Kaikki muu on katoavaa ja muuttuvaa vaikka räppäri Cheek muuta väittääkin laulaessaan ”Timantit on ikuisia”. Totuus on kuitenkin se, että ainoastaan Jumala on ikuinen ja siksi kaikkein paras kulmakivi ja perustus elämälle. Lue lisää

Tuhlaajapoika ja tuhlaajakartongit

Ihmisen palaaminen Jumalan luokse on riemullinen asia! Lue lisää

Eksynyt, mutta tallessa

Jumala etsii väsymättä yhteyttä luomaansa ihmiseen, jonka hän teki rakkautensa kohteeksi. Elämässä on erityisia aikoja, jolloin tuo monelle etäinen ja käsittämätön Jumala tuntuu tulevan lähemmäs ja puhuttelevan esimerkiksi jonkin vaikean tilanteen kautta. Lue lisää

Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi

Lapsen ajatus kuoleman jälkeisestä aarrearkusta on hyvin kristillinen: Kristus on ristinkuolemallaan ostanut omikseen meidät, kallisarvoiset aarteensa, joista jokaista Jumala vaalii yksilöllisesti ihaillen ja arvostaen, tallettaen tarkasti ikuiseen turvaan. Lue lisää

Isältä Pojalle, sukupolvelta toiselle

Jos saisit nimetä yhden asian, jonka haluaisit välittää tuleville sukupolville, mikä se olisi? Mistä haluaisit muiden ottavan mallia? Keneltä tai mistä opitaan elämää tulevaisuudessa? Entä toisinpäin? Minkä opin haluaisit jakaa menneen minäsi kanssa? Lue lisää

Vanha ja uusi elämänmalli

Ihmiselämän peruskriisi on siinä, että me elämme koko ajan vanhan ja uuden elämänmallin välisessä ristiriidassa. Tiedämme, että on elettävä kunnolla ja oikein, toisaalta kaipaamme anteeksiantamusta ja armoa, sillä tajuamme, ettemme ole aina eläneet niin kuin pitäisi. Lue lisää

Miksi enkelit ei auta kaikkia!?

Miksi enkelit ei auta kaikkia!? On todella hienoa kun enkeli puuttuu vaara tilanteeseen ja suojelee heikkoja ja voittaa pahan. Mutta entäs ne kerrat kun mitään enkeliä ei tulekaan? Lue lisää

Usko ja luottamus

Kunnioittaminen ja luottaminen liittyvät toisiinsa. Luottamusta ihmisten välille ei voi syntyä ilman toisen ihmisarvon kunnioittamista. Luottamuksen ilmapiiri on myös uskoa, koska usko on luottamusta. Järjellä ihminen voi ymmärtää tosiasiat, faktat, mutta luottamus on tunne. Parhaimmillaan se syntyy tosiasioiden pohjalta ja lähtökohtaisesta toisten kunnioittamisesta. Lue lisää

Kolme sanaa sinulle

Varhaisimmat ystäväkirjat olivat pieniä vihkosia. Niihin liimattiin kiiltokuvia ja ystävät kirjoittivat lyhyitä muistolauseita: Kolme sanaa sinulle, ole ystävä minulle!  Tämä muistolause tuli mieleen lukiessani pyhän evankeliumia (Joh 13:16-20). Jeesus tähdentää kolmea asiaa lähettäessään omansa maailmaan.  Lue lisää

Mä mistä löytäisin sen laulun?

Noin laulettiin kaihoisassa takavuosien iskelmässä. Laulussa kaivattiin elämään tunnetta, joka eheyttäisi ja palauttaisi onnen ja sen, mikä on rikkoutunutta. Kaihon kyyneleet tulevat silloin kuivatuiksi. Viisi vuosisataa sitten Itämeren etelärannalla nuori mies puki elämänsä epätoivon sanoihin: ”Mistä löydän armollisen Jumalan?” Lue lisää

Vapaa ja arvokas

Tytär istuu hiljaisena kirkonpenkillä sekavin mielin, äidin hautajaiset ovat tänään. Muistot yhteisistä hetkistä eivät olleet elämän aikana kultaisia. Lue lisää

Kahden maan kansalainen

Kirkkovuosi muistuttaa meitä nyt, että esivallan puolesta on hyvä ja tarpeellista rukoilla, jotta sen tekemät päätökset olisivat parhaat mahdolliset koko kansan hyväksi. Erityisesti tänä aikana, kun säästötoimet ovat välttämättömiä. Tässäkin maailmassa Jumalan mahdollisuudet ovat rajattomat ja rukous voi paljon. Lue lisää

Valvomisen sunnuntai

Toisin kun nykyajan yhteiskunta, Jumala ei vaadi meiltä tehokkuutta ja tuottavuutta. Valvominen ei ole voimia kuluttavaa väkisin hereillä pysymistä ja usko ei ole suorittamista. Lue lisää

Nyt sytytämme kynttilän

Adventinaika on aavistus joulusta, suuresta juhlasta. Sitä kohti mentäessä kynttilöiden määrä lisääntyy. Meneillään on odotusaika. Odotetaan Jeesuksen syntymää, uuden alun juhlaa. Lue lisää

Kaksi kynttilää

 Itsenäisyyspäivän iltana on tapana sytyttää ikkunalle kaksi kynttilää. Tavan alkuperästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta erilaisia teorioita on esitetty. Jääkäritarinan mukaan kynttilöitä sytytettiin jääkäreille merkiksi, että taloon oli turvallista mennä pyytämään majapaikkaa. Toisen selityksen mukaan kynttilät symboloivat kotia ja isänmaata. Lue lisää

Kohta syntyy kuningas

Joulukuusen juurelta löydämme monenlaisia paketteja ja lahjoja, mutta lahjoista suurin on kuitenkin Jeesus. Hänen kunniakseen loistavat valot niin kaduilla, kuin tähti kuusen latvassa. Lue lisää

Oletko valmis?

Maria, Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa. Lue lisää

Pusula Nummi Sammatti Karjalohja Lohja