Pyhän Laurin kirkkomaa

kukkia

Kirkkokatu 1, 08100 Lohja

Lohjan Pyhän Laurin kirkko on rakennettu 1400-luvun lopulla, ja hautausmaa on syntynyt kirkon ympärille. Hautausmaata on laajennettu monta kertaa, viimeksi vuonna 1945. Hautausmaan pinta-ala on nyt noin 4,5 hehtaaria.

Nykyään hautausmaalta luovutetaan paikkoja vain uurnahautaukseen. Osastolla 12 on muistolehto ja osastolla 9 neljän paikan uurnahautoja. Uurnahautoja rakennetaan vaiheittain lisää.

Huomattavia muistomerkkejä:

• sankarihauta-alue, jonka on suunnitellut Ilmari Wirkkala
  • 1918 vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkki
  • Sedolan ratsutilan ja Laakspohjan kartanon hautakappelit
  • Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki
  • inkeriläisten muistomerkki

Pyhän Laurin kirkkomaasta on tehty opaskirjanen, johon on kerätty paikallisesti tai valtakunnallisesti merkittäviä hautoja ja muistomerkkejä. Oppaassa on kartta, johon kohteet on merkitty. Opasta myydään omakustannushintaan mm. Lohjan seurakuntatoimistossa, kaupungin matkailupalvelukeskuksessa ja Lohjan museolla.

Yhteystiedot:

Puutarhuri