Kärkölän kirkko

Ilmakuva Kärkölän kirkosta ja hautausmaasta

Information på svenska

Historiaa

Kärkölän kirkko on vuonna 1842 valmistunut puukirkko Pusulan Kärkölässä Lohjalla. Kirkko on rakennettu kyläkirkoksi aikana, jolloin pääkirkolle Pusulaan kulki kylästä vain kinttupolku.

Kirkon rakentaminen

Kärkölän erämaakylä sai kiinteän asutuksensa vasta 1760-luvun alkupuolella. Vajaat parikymmentä vuotta myöhemmin kylän uudisasukkaat tekivät yrityksen oman kirkon rakentamiseksi ja hautausmaan perustamiseksi. Lupaa kirkon rakentamiseen ei ensimmäisellä yrityksellä saatu, sillä uudisasukkaiden omistusoikeus raivaamiinsa tiloihin oli vielä epäselvä eikä asukkaiden mahdollisuuksia oman kirkon rakentamiseen pidetty riittävinä. Vuonna 1783 Turun tuomiokapituli antoi luvan kirkon rakentamiseen ja hautausmaan perustamiseen.

Kirkon rakentaminen päästiin aloittamaan vasta yli puoli vuosisataa myöhemmin. Rakentaminen oli talkootyötä, johon kaikki kylän asukkaat osallistuivat voimiensa ja varojensa mukaan. Rakennuspuut saatiin lahjoituksina. Naulat ja saranat taottiin omassa kylässä. Kylän asukkaat tekivät kaiken itse, kirkonpenkit mukaan lukien. Vain kaunis ja harvinainen, 1600-luvulta peräisin oleva saarnatuoli ja katossa riippuva laiva on tuotu muualta. Kummankaan alkuperää ei tiedetä varmuudella.

Kirkon seinähirteen on kirjoitettu punavärisellä liidulla: "Vuonna 1840 on tämä Herran huone alulle pantu. 1842 on tämä sitten valmiiksi saatu".

Alttaritaulu ja esineistö

Kirkon alttaritaulun maalasi vuonna 1941 alunperin Terijoen kirkkoa varten taiteilija Eeli Jaatinen. Taulun aiheena on "Jeesus tyynnyttää myrskyn Genetsaretin järvellä". Jaatinen maalasi taulun Terijoen kirkon sakastissa, ja taulu ehti olla paikoillaan vain yhdessä jumalanpalveluksessa. Terijoki sijaitsi lähellä rintamaa, ja maalatessaan taiteilija joutui välillä pakenemaan kranaatteja kirkon kellariin. Asukkaat ja entiset kyläläiset järjestivät keräyksen, jonka tuotolla (33 000 mk) he ostivat taulun Jaatiselta.

Kylän naiset kutoivat kirkkoon matot, joiden loimet oli tehty omassa kylässä kasvatetusta pellavasta ja kuteet saatu niinipuusta (lehmuksesta) otetusta kuidusta. Matot saatiin valmiiksi kirkon 100-vuotisjuhlaan, jonka pito oli sodan vuoksi viivästynyt kuudella vuodella.

Hautausmaa

Kirkon vieressä olevaa hautausmaata on käytetty hautaukseen jo ennen kirkon valmistumista. Kellotapuli on rakennettu parikymmentä vuotta myöhemmin kuin kirkko. Siihen asti kirkonkello oli kiinnitettynä kahden koivun väliin.

Kirkko nyt

Kärkölän kirkko on kylän vanhin pystyssä oleva rakennus, ja sen vaaliminen on samalla kunnianosoitus 1700- ja 1800-lukujen korvenraivaajille ja heidän tulevien sukupolvien hyväksi tekemälleen työlle.

Turvallisuus

Kirkko on varustettu savunilmaisimilla. Poikkeus- ja hätätilanteissa toimintaa johtaa kirkon suntio tai muu henkilökunnan jäsen. Noudata ehdottomasti määräyksiä ja ohjeita.

Hätätilanteessa:

PELASTA vaarassa olevat ihmiset

HÄLYTÄ soita 112

ILMOITA henkilökunnalle

SAMMUTA tarvittaessa lähimmällä alkusammuttimella

ANNA ensiapua tarvittaessa

OPASTA apu paikalle

Tulipalon sattuessa:

• Evakuoi tila
  • Tee hälytys palopainikkeesta ja soita 112
  • Rajoita paloa sulkemalla ikkunat ja ovet.
Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti