Nummen kirkko

Valokuva kirkosta ulkopuolelta.

Historiaa

Tästä lisätietoa Nummen kirkosta ja sen ympäristöstä.

Kirkko

Nummen kirkko on uusklassillista tyylisyyntaa edustava harmaakivikirkko vuodelta 1822. Kirkon piirustukset on laatinut A. N. Edelcranz Tukholman kuninkaallisessa intendenttitoimistossa vuonna 1807. On hyvin todennäköistä, että Nummella oli pieni seutukirkko jo 1500-luvun puolivälissä, koska vielä 1600-luvun alussa sen kappelia kutsuttiin Pyhän Jaakon kappeliksi. On luonnollista, että kirkko pystytettiin Pitkäjärven rannalla sijaitsevaan Nummen kylään vanhan ja vauraan asutuksen keskelle ja hyvien yhteyksien päähän kaikista kylistä. Kirkon ulko-ovien yläpuolella on kirjoitettuna Raamatun lauseet Tässä on Jumalan huone, tässä on Taivaan ovi (1. Ms. 28:17), Tulkaat ja maistakaat kuin suloinen Herra on (Ps. 34:1) ja Tulkaat, sillä kaikki ovat valmistetut (Lk. 14:17).

Esineistö

Krusifiksi

Kirkon vanhimpaan esineistöön kuuluu 1300-luvun lopulla valmistettu puinen krusifiksi, joka on saatu Lohjalta paikalla aiemmin sijainneeseen, vuonna 1635 rakennettuun puukirkkoon. Puukirkko on sittemmin purettu.

Alttaritaulu

Nummen kirkon kaksiosaisen alttaritaulun on maalannut A. Jägerplan Tukholmassa vuonna 1825. Alemmassa taulussa on kuvattuna Jeesus viimeisellä aterialla opetuslasten kanssa asettamassa ehtoollisen sakramenttia. Ylemmässä taulussa Jeesus on kuvattu ristiinnaulittuna.

Urut

Kangasalan urkutehdas on valmistanut kirkon uudet, 20-äänikertaiset urut vuonna 1973, mutta vanhojen, Tallinnassa Gustaf Normannin urkutehtaalla vuonna 1864 valmistettujen urkujen julkisivu on yhä nähtävissä kirkossa. Yhtään äänikertaa niissä ei kuitenkaan ole kunnossa.

Restaurointi ja lasimaalaukset

Kun Nummen kirkko vuonna 1922 täytti sata vuotta, kirkossa tehtiin perinpohjainen korjaus: Tehtiin ulkorappaus, korjattiin vesikatto, uusittiin vanha lattia, muutettiin penkkien muotoa ja niiden ovet poistettiin. Kuorin ikkunoihin teetettiin arkkitehti Ilmari Launiksen piirustusten mukaan värilliset lasimaalaukset. Etelänpuoleinen ikkuna orjantappurakruunuineen kuvaa Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa. Pohjoisenpuoleinen ikkuna voitonkruunuineen ja rauhanpalmuineen kuvaa Kristuksen voittoa ja kuninkuutta.

Saarnastuoli

Nummen kirkon vanha saarnastuoli on 1640-luvulta.

Vihkiryijy

Kirkon vihkiryijyn on valmistanut Nummen Marttayhdistys vuonna 1955.

Kirkkotekstiilit

Kirkkotekstiilit ovat Impi Laaksosen käsialaa vuodelta 1974.

Katon koristeet

Kirkon tornia koristaa aurinko, kuu ja tuuliviiri. Katon harjalla on kolme ristiä ja liekehtivä aurinko, joka on Jumalan vanhurskauden vertauskuva.

Hautausmaa

Sankarivainajien muistomerkin Lumessa kahlaava haavoittunut sotilas on suunnitellut Emil Filén vuonna 1951.

Onnettomuudet

Vuoden 2008 kesällä salama iski kivikirkon kellotapuliin sytyttäen useita kyteviä pesäkkeitä kellotapulin puurakenteiseen yläosaan. Palokunta sai hälytyksen kirkolle kello neljän jälkeen aamulla seurakuntamestari Matti Vierron kiivettyä kirkon torniin puhelimeensa tulleen vikailmoituksen johdosta. Kovan salamaniskun takia automaattinen paloilmoitin ei toiminut. Tornin puurakenteinen hattu jouduttiin uusimaan.

Nummen kirkon kirkkosali

Nummen kirkon urut

Messu

Sunnuntaisin kello 10

Henkilömäärä

Pysäköinti

Kirkon ympärillä runsaasti pysäköintitilaa.

Information på svenska

Esteettömyys

Kirkkoon pääsee pyörätuolilla sivuovesta.

WC sijaitsee seurakuntatalolla.

Jos tarvitset tietoa esteettömyydestä tai apua kirkkoon saapumiseen, ota yhteyttä suntioon, p. 044 738 7371 tai 044 734 9995.

Ilmakuva Nummen kirkosta kesällä

Ilmakuva Nummen kirkosta talvella

Turvallisuus

Kirkko on varustettu savunilmaisimilla. Poikkeus- ja hätätilanteissa toimintaa johtaa kirkon suntio tai muu henkilökunnan jäsen. Noudata ehdottomasti määräyksiä ja ohjeita.

Hätätilanteessa:

PELASTA vaarassa olevat ihmiset

HÄLYTÄ soita 112

ILMOITA henkilökunnalle

SAMMUTA tarvittaessa lähimmällä alkusammuttimella

ANNA ensiapua tarvittaessa

OPASTA apu paikalle

Tulipalon sattuessa:

• Evakuoi tila
  • Tee hälytys palopainikkeesta ja soita 112
  • Rajoita paloa sulkemalla ikkunat ja ovet sekä sulje ilmastointi ILMASTOINNIN HÄTÄSEIS painikkeesta.
Esteetön kulku Esteetön kulku

ke 20.3. klo 18.00

Kirkkokuoron harjoitus

Messu Nummen kirkossa

Tervetuloa! Palmusunnuntai.
ke 27.3. klo 9.00

Pääsiäiskuvaelma

to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain ehtoolliskirkko klo 18

pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pääsiäispäivän messu Nummen kirkossa

Tervetuloa viettämään pääsiäisen suurta juhlaa!

ke 10.4. klo 18.00

Kirkkokuoron harjoitus