Virkkalan Kirkko

Pyhän Ristin kappeli

Valokuva Virkkalan kirkosta ulkopuolelta.

Historiaa

Etelä-Lohjan kristillinen traditio ulottuu 1200-luvulle, jolloin arkkipiispa Andreas Synnesenin uskotaan vierailleen Läntisellä Uudellamaalla ja kutsuneen ihmisiä massakasteeseen Tötarin Kastlähteelle. Paikalla on nyt vuonna 2005 vapaaehtoisvoimin pystytetty muistomerkki.

Virkkalan kirkko

Ennen kirkon rakentamista Virkkalan jumalanpalveluksia vietettiin seurantalo Tikkutalossa. Tikkutalo tuhoutui tulipalossa 26.6.2019.

Vuonna 1940 Lohjan seurakunta osti Kyrkstadin kartanolta maa-alueen kirkon rakentamista varten. Seurakuntakodin peruskivi muurattiin syyskuussa 1952, ja rakennus valmistui elokuussa 1953. Rakennuksen suunnitteli arkkitehti Mikael Nordenswan, ja Lohjan kalkkitehdas - Lojo kalkverk lahjoitti suurimman osan rakennusmateriaaleista. Aluksi rakennusta kutsuttiin Etelä-Lohjan seurakuntakodiksi. Nimi Virkkalan kirkko vakiintui käyttöön vasta vuonna 1989.

Aluksi kirkon yhteydessä oli neljä asuntoa, mutta niiden määrä laski myöhemmin yhteen, kun kolme asuntoa otettiin diakonian, päiväkerhojen, seniorikerhojen ja ruotsinkielisen työalan tarpeisiin. Vuosina 20092010 kirkko kävi läpi perusteellisen saneerauksen.

Saneerauksen valmistuttua vuonna 2010 kirkkoherra Kaiku Mäenpää vihki kirkkosalin Pyhän Ristin kappeliksi. Tätä ennen rakennusta ei ollut virallisesti vihitty kirkoksi.

Kirkonkellot vihittiin käyttöön jouluaattona vuonna 1958.

Kirkon rakentamiseen osallistuivat aktiivisesti monen muun joukossa vuorineuvos Petter Forsström ("Kalkkipetteri"), Kyrkstadin kartanonrouva Anna Dahlberg, opettaja J. C. Backman sekä apteekkineuvos Björksten. Moni kirkon rakentamiseen osallistuneista oli töissä Lohjan kalkkitehtaalla.

Interiööri

Suuri osa kirkon esineistöstä on lahjoituksia.

Alttaritaulu

Alttaritaulun on maalannut vuonna 1909 Ali Munsterhjelm. Taulu sijaitsi aiemmin Lohjan Pyhän Laurin kirkossa, mutta kirkon valmistuttua Virkkalaan se siirrettiin sinne.

Lasimaalaus

Jeesusta seimessä esittävän lasimaalauksen on suunnitellut Karin Mascitti-Slotte, ja sen lahjoitti kirkkoon vuorineuvos Forsström.

Kastemalja

Kastemaljan lahjoittivat ilmapuolustuksen lotat ja Martat. Kastemalja valmistettiin Kalkkitehtaan ammattikoulun opettajan, Knut Kullbergin ohjeistuksessa.

Ryijy

Alttarin edessä olevan ryijyn ovat yhdessä kutoneet Lohjan ruotsin- ja suomenkieliset Martat. Mallin ryijyyn piirsivät vuorineuvoksetar Margit Forsström ja käsityön opettaja Asta Jansson.

Tuolit

Kirkon tuolit on valmistettu Riihimäen keskusvankilassa.

Urut

Kirkon urkuparvella on kahdet urut. Vanhemmat, mekaaniset urut, Opus 7, on rakentanut urkurakentamo Veikko Virtanen vuonna 1958. Urut lahjoitti vuorineuvos Petter Forsström, ja ne vihittiin käyttöön 27.4.1958. Uudemmat, digitaaliset urut, on valmistanut Allén vuonna 2011. Molemmat urut ovat täysin käyttökuntoisia.

Vanhemmat urut:

Gedackt 8, Principal 4 Δ, Blockflöte 2, Scharf (3x ⅔), II/I.

Flöte 8, Spitzgedackt 4, Oktava 1, Regal 8, Tremolo.

Subbass 16, I/P, II/P (jalkamäärien numeroissa ei jalkapilkkuja)

Lisätietoa:

Dispositio: Enzio Forsblom, julkisivu ja äänitys: Veikko Virtanen. II sormion pillistö urkukaapin alaosassa.

Virkkalan kirkko sisältä

Kirkon lasimaalaus Jeesus seimessä

Virkkalan kirkko talvella

Hinnasto (PDF)

Yleistä

Suurtalouskeittiössä on yleisimmät nykyaikaiset ruuanvalmistusvälineet ja monipuolinen tarjoiluastiasto noin 55 hengelle.

Rakennuksessa on kirkkosali ja seurakuntasali. Seurakuntasalia vuokrataan erilaisiin tilaisuuksiin.

Tila varataan Lohjan seurakuntatoimistosta
lohja.seurakuntatoimisto@evl.fi
puh. 019 328 41   (mato klo 9.3014.30)

Virkkalassa toimivat suomen- ja ruotsinkieliset päiväkerhot.
Diakonin vastaanottotilat ovat samassa rakennuksessa.

Information på svenska

Henkilömäärä

• Kirkkosali 170
  • Seurakuntasali 55 (pöydät ja tuolit)

Välineistö (seurakuntasali)

• valkokangas
  • videotykki
  • äänentoisto
  • mikrofoni

Pysäköinti

Virkkalan kirkon pihalla on runsaasti pysäköintitilaa.

Esteettömyys

Kirkkoon pääsee parhaiten kirkon oikealta eli sankarihautausmaan puoleiselta sivulta. Sisään mennessä on kahdet pariovet ja molemmissa kynnykset, joten pyörätuolilla ja rollaattorilla voi olla hankala päästä ilman avustajaa.

Esteetön WC on kirkon eteisessä, mutta kirkosta eteiseen tultaessa on kynnys.

Jos tarvitset tietoa esteettömyydestä tai apua kirkkoon saapumiseen, soita p. 044 754 6410 tai 044 328 4358.

Huonetilat

• kirkkosali
  • seurakuntasali + keittiö
  • päiväkerhotilat (suomenkielinen ja ruotsinkielinen)
  • asunto

Turvallisuus

Kirkko on varustettu savunilmaisimilla. Poikkeus- ja hätätilanteissa toimintaa johtaa kirkon suntio tai muu henkilökunnan jäsen. Noudata ehdottomasti määräyksiä ja ohjeita.

Hätätilanteessa:

PELASTA vaarassa olevat ihmiset

HÄLYTÄ soita 112

ILMOITA henkilökunnalle

SAMMUTA tarvittaessa lähimmällä alkusammuttimella

ANNA ensiapua tarvittaessa

OPASTA apu paikalle

Tulipalon sattuessa:

• Evakuoi tila.
  • Tee hälytys palopainikkeesta ja soita 112.
  • Rajoita paloa sulkemalla ikkunat ja ovet sekä sulje ilmastointi ILMASTOINNIN HÄTÄSEIS painikkeesta.
Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
wc wc

ti 19.3. klo 17.30

Handarbetscafe

Välkommen.
ke 20.3. klo 9.00 -11.30

Perhekerho/Familjeklubben

Tervetuloa!
Välkommen!
ke 20.3. klo 12.00

ke 20.3. klo 12.00

Diakoniapiiri eli käsityöpiiri

Tervetuloa neulomaan ja virkkaamaan
ke 20.3. klo 17.00 -19.00

Virkby vardagsrum - Virkkalan oman kirkon olohuone

Välkommen till ett vardagsrum för alla.
ke 20.3. klo 17.00

Virkkalan oman kirkon olohuone

Tervetuloa viettämään aikaa yhdessä matalan kynnyksen olohuoneessa.
pe 22.3. klo 9.00

Familjeklubb

Välkommen!

Virkkalan messu

Tervetuloa palmusunnuntain kunniaksi oman kylän messuun ja kirkkokahveille sen jälkeen!