1900-luku

Kirkon 100-vuotisjuhla

Kun Nummen harmaakivikirkko täytti 100-vuotta vuonna 1922, kirkossa tehtiin perinpohjainen korjaus. Kirkon ulkorappaus uusittiin, etelänpuoleiset ikkunat uusittiin ja vesikatto korjattiin. Sisäpuolelta kirkko maalattiin kauttaaltaan valkealla maalilla ja vanha lattia uusittiin vedon estämiseksi. Penkkien muotoa muutettiin ja niiden ovet poistettiin. Kirkkoon laitettiin sisäikkunat ja ulko-ovien eteen rakennettiin tuulikaapit. Alttarin molemmille puolille kuoriin teetettiin arkkitehti Ilmari Launiksen piirustusten mukaan värilliset lasimaalatut ikkunat. Urkuja korjattiin ja ukkosenjohdatin asennettiin. Lahjoitusvaroin hankittiin uudet, punaiset kookosmatot, ja Nummen naiset valmistivat uuden alttariliinan.

Korjaustyöt suoritettiin pääosin arkkitehti Launiksen piirustusten mukaan. Korjaustoimikunnan puheenjohtajana toimi K. Sävelkoski.

Muita muutoksia kirkossa

Vuonna 1947 asennettiin sähkövalot ja kirkon kattokruunut sähköistettiin ja korjattiin maanviljelijä Ensio Heikkilän lahjoitusvarojen turvin.

1958 uusittiin kamiinat ja välikaton rakenteita tuettiin ja vahvistettiin. Välikatto lämpöeristettiin ja aspestirapattiin. Samana vuonna seinät maalattiin uudelleen valkoisiksi ja kaikki puuosat palautettiin alkuperäisiin väreihinsä.

Kesällä 1968 kirkkoon asennettiin uusi kuuumailmapuhallusmenetelmällä toimiva öljylämmityskoneisto.

Syksyllä 1972, kun Nummen kirkko täytti 150 vuotta, kirkko maalattiin jälleen. Työn suorittivat nummilaiset maalarimestarit. Värit suunnitteli taiteilija Yki Nummi.