Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkossa seurataan vuoden kulkua. Joka viikko kirkossa puhutaan eri aiheesta, luetaan Raamatusta eri kohtia ja lauletaan virsiä. Aiheet liittyvät Jeesuksen elämään ja opetuksiin.
Kirkkovuoden aikana käydään läpi Jeesuksen elämän vaiheet syntymästä kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Seurakuntalaiset kokoontuvat kirkkoon jumalanpalvelukseen. Jokaisella pyhäpäivällä on oma aiheensa. Raamatun tekstit, rukoukset ja virret liittyvät päivän aiheeseen.
Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista.
Ehtoollinen on toinen luterilaisen kirkon sakramentti eli pyhä toimitus. Jeesus käski meidän viettää ehtoollista. Se on Jeesuksen muistoateria. Ehtoollisella voi kokea yhteyttä Jeesukseen ja toisiin kristittyihin. Ehtoolliselle voi osallistua itsenäisesti, jos on käynyt rippikoulun ja konfirmoitu.
Jumalanpalveluksessa musiikki on tärkeää. Musiikki on tunteiden kieli. Musiikki voi kertoa siitä, mitä sanoilla on vaikea kuvailla. Virret ovat jumalanpalveluksen lauluja. Ne kertovat Jumalasta, joka rakastaa meitä. Virsillä voi ilmaista iloa tai surua. Ne lohduttavat ja tuovat toivoa, kun elämä tuntuu vaikealta.
Virsiä voi kuunnella, niitä voi viittoa, niiden tahdissa voi liikkua. Virsiä voi laulaa ja soittaa. Virsien sanoja voi myös miettiä hiljaa itsekseen.