Osallistu

Täältä löydät tietoa, miten voit osallistua mukaan toimintaan.

Liity kirkkoon

Kun haluat liittyä kirkkoon, voit täyttää lomakkeen internetissä osoitteessa liitykirkkoon.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (linkki vie pois selkokielisiltä sivuilta)

  • Jos liityt kirkkoon ensimmäistä kertaa, sinut kastetaan. Suomessa monet lapset kastetaan vauvana ja heistä tulee jo silloin kirkon jäseniä.
  • Jos olet joskus eronnut kirkosta, sinua ei kasteta uudelleen. Riittää, kun kerrot, että haluat liittyä uudestaan kirkkoon.
  • Jos haluat kuulua evankelis-luterilaiseen kirkkoon, et voi samalla kuulua johonkin toiseen kirkkoon. Jos olet aikaisemmin saanut kristillisen kasteen, sinua ei kasteta uudelleen.

Sana kirkko voi tarkoittaa kahta asiaa: ihmisten yhteisöä tai kirkkorakennusta.

 

Suomessa on uskonnonvapaus. Se tarkoittaa, että jokainen saa valita itse, kuuluuko kirkkoon vai ei.

Kirkon toiminta tapahtuu seurakunnissa. Kirkon jäsen kuuluu siihen seurakuntaan, jonka alueella hän asuu.

// ]]>