Hautajaiset

Kuolema on aina yllättävä. Suru vie voimavaroja.

Omaiset huolehtivat hautaukseen liittyvistä asioista. Kuolemaan ja hautaamiseen liittyy paljon tunteita. Kristinuskon mukaan kuolema ei ole kaiken loppu.

Uskomme ylösnousemukseen. Siksi hautajaisiin liittyy myös toivoa. Meillä on toivo ylösnousemuksesta. Meillä on toivo taivaaseen pääsemisestä.

Siunaustilaisuuden alussa tai lopussa sukulaiset ja ystävät vievät arkulle kukkia.

Hautaan siunaaminen voidaan toimittaa siunauskappelissa tai haudalla. Kun arkku lasketaan hautaan, voidaan laulaa virsi. Jos vainaja tuhkataan, tuhkauurna lasketaan hautaan myöhemmin.

Hautausjärjestelyt

Seurakunnan kanssa voi sopia seuraavista hautajaisiin liittyvistä asioista:

  • tilaisuuden ajanvaraus
  • kappelin tai kirkon varaaminen
  • hautapaikan valinta
  • papin ja kanttorin varaaminen vainajan siunaukseen
  • hautatiedot, hautaoikeus ja uuden hautapaikan lunastus
  • uurnanlaskun ajanvaraus
  • hautaushinnat
  • siunauskappeleiden erikoiskoristelut
  • hautaus muistolehtoon
  • tuhkan sirottelu

Yhteystiedot

Hauta-arkku
// ]]>