"Soi kunniaksi Luojan", Teologinen opintopiiri

to 3.10. klo 17.30

Lohjan seurakuntakeskus

Teologinen opintopiiri on matalankynnyksen opintopiiri kaikille seurakuntalaisille, kyselijöille, pohtijoille ja teologiasta kiinnostuneille.

Lokakuun teologisen opintopiirin asiantuntijavieraana on filosofian tohtori Reijo Pajamo ja kanttori Harri Kerko ja aiheena Soi kunniaksi Luojan, vuoden 1938 virsikirja.

Teologisen opintopiirin vieraana 3.10 on emeritusprofessori Reijo Pajamo ja aiheena vuoden 1938 virsikirja. Pajamo kertoo virsikirjan teologiasta ja sisällöstä, sekä luennon aikana lauletaan yhdessä useita virsiä vuoden -38 virsikirjasta, Collegium Musicumin säestämänä ja kanttori Harri Kerkon johtamana.

Emeritusprofessori Reijo Pajamo on valmistunut kansakoulunopettajaksi Rauman seminaarista sekä kanttori-urkuriksi ja musiikinopettajaksi Sibelius-Akatemiasta, väitellyt Filosofian tohtoriksi Helsingin yliopistossa v 1976. Reijo Pajamo on työskennellyt kirkkomuusikkona Helsingin seurakuntayhtymässä, musiikkitieteen professorina Jyväskylän yliopistossa, Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin osaston johtajana ja kirkkomusiikin professorina. Hän on toiminut virsikirjakomitean musiikkiasiantuntijana sekä Kirkkomusiikki-lehden päätoimittajana. Pajamo on kirjoittanut useita teoksia hymnologiasta ja Suomen musiikin historiasta ja tutkinut erityisesti suomalaista veisuu- ja lauluperinnettä. Hän on kirjoittanut teoksia joululauluista, koululauluista ja maakuntalauluista sekä suomalaisesta virsilauluperinteestä ja Karjalan musiikkielämästä

Vuoden 1938 virsikirja on itsenäisen Suomen (1917) ensimmäinen virsikirja. Se otettiin käyttöön vuoden 1939 adventtina, mikä osui joulukuun 3. päivään - vain kolme päivää aikaisemmin oli syttynyt talvisota, minkä vuoksi virsikirja sai nimen Talvisodan virsikirja. Vuoden -38 virsikirja on merkittävä myös siksi, että siinä ilmestyivät ensimmäistä kertaa suomalaiset koraalitoisinnot, sen lisäksi siinä julkaistiin ensimmäistä kertaa laajemmin suomalaisten runoilijoiden tekstejä (Hilja Haahti, Simo Korpela jne.) ja suomalaisten säveltäjien (Sibelius, Madetoja, Maasalo, Krohn jne.) melodioita. Edellinen virsikirja oli ilmestynyt vuonna 1886, mitä leimasi vielä vahvasti saksalaisuus.

Teologinen opintopiiri kokoontuu torstaina 3.10, Seurakuntakeskuksessa (Sibeliuksenkatu 2). Asiantuntijaluento alkaa klo 18.00, jonka päätteeksi kysymyksiä ja keskustelua. Kahvitarjoilu klo 17.30. Tervetuloa!
  • Aikuisille Aikuisille

Linkki avautuu uudessa välilehdessä