Harri Kerko: Johannes-passio

ti 12.4. klo 18.00
Jeesus polvillaan kädet sidottuina (patsas)

Lohjan Pyhän Laurin kirkko

Harri Kerkon suomenkielisen Johannes-passion kantaesitys. Hannu Jurmu, Elja Puukko, Collegium Musicum ja Kamarikuoro Gloria. Teoksen johtaa Seppo Murto

Passio on kristillisen musiikkitaiteen vaikuttavimpia perinteitä. Se on Kristuksen kärsimystä käsittelevä sävellys, jonka teksti pohjautuu yleensä johonkin Uuden testamentin evankeliumeista.

Passio oli alun perin osa jumalanpalvelusta, mutta sen liturginen käyttö on ainakin luterilaisessa kirkossa lähes täysin kadonnut. Passioita esitetäänkin nykyään lähes pelkästään konserttitilanteissa, ehkä siksi, että hiljaista viikkoa ei vietetä entiseen tapaan.

Kerko halusi kirjoittaa passion nimenomaan jumalanpalvelukseen - ei massiivista oratoriopassiota, vaan hiljaisen viikon musiikkihartauteen soveltuvan, pienehköllä kokoonpanolla toteutettavan liturgisen teoksen.

Kerkon passio sisältää kolme virttä. Virret ovat luterilaisessa jumalanpalveluksessa pappien, seurakunnan ja Jumalan vuoropuhelua. Luterilaisissa passioissa virret tuovat seurakuntalaisen näkökulman. Seurakunta on laulaessaan osa teosta. Kokonaisuus on erilainen riippuen siitä, miten seurakunta laulaa - tai laulaako se.

Tervetuloa mukaan!

• Musiikki Musiikki