Isä Ingvalduksen pyhiinvaelluksella lohjalaiset kulttuurimaisemat tutuiksi

Isä Ingvalduksen vaellus kopio.jpg

Lohjan seurakunta on merkkivuotensa johdosta luonut ensimmäisen pyhiinvaellusreitin Lohjalle Citynomadissa. Se kulkee halki Lohjan monipuolisen kulttuurimaiseman. Lisäksi jo voimassa olevaan Pyhän Laurin kirkkomaan opastusreittiin on lisätty kirkon maalauksista kertova osio. Isä Ingvalduksen pyhiinvaellusreitti alkaa Virkkalan Kastlähteeltä ja päättyy Lohjan isoon pappilaan, joka nykyisin toimii museona.

Lohjan seurakunta on yksi Suomen vanhimmista evankelisluterilaisista seurakunnista

Lohjan seurakunta on muotoutunut 1200-luvun kuluessa. Vuodelta 1323 peräisin olevassa asiakirjassa todetaan, että Lohjalla toimii pappi nimeltä Ingvaldus. Tämä on ensimmäinen maininta seurakunnan olemassaolosta, ja seurakunnan ikä on määritetty tuosta merkinnästä. Sen pohjalta Lohjan seutukunta viettää nyt 700-vuotisjuhlaansa.

Kaikki Lohjalla sen 700-vuotisen historian aikana vaikuttaneet kirkkoherrat luettelon löydät tästä linkistä.

Lohja sijaitsee kahden keskiaikaisen valtaväylän välissä. Eteläisimmän osan lävitse kulkee Suuren Rantatien pohjoisin linjaus, ja jonkin matkan päässä pohjoisimmista alueista kulkee niin sanottu Hämeen Härkätie. Rantatieltä erosi Lohjan Kyrkstadissa jo keskiajalla vanha ratsupolku, jota pitkin on kuljettu Raaseporin ja Hämeenlinnan väliä.

Sotilaiden lisäksi noita reittejä on keskiajalla kulkenut kauppiaita ja varmasti myös pyhiinvaeltajia, ainakin paikallista väkeä Lohjan Pyhän Laurin kirkkoon suorittamaan hyvitysrukouksiaan tai osallistumaan messuun.

Varhaisen perustan nykypäivän matkailulle muodostavat keskiajan pyhiinvaellukset. Niistä on viime vuosien aikana muotoutunut myös osa nykypäivän matkailua. Entistä useampi kiireisen elämänrytmin rasittama ihminen haluaa etsiä niistä uusia kokemuksia, rauhoittumista. Tunnetut ulkomaiset pyhiinvaelluskohteet ovat suosittuja. Samoin kuin keskiajalla, kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta lähteä vaeltamaan niitä pitkin. Niinpä eri puolille Suomea on syntynyt kymmeniä reittejä.

Lohjan seurakunta on merkkivuotensa johdosta luonut Lohjan ensimmäisen pyhiinvaellusreitin, joka kulkee halki Lohjan monipuolisen kulttuurimaiseman. Reitin varrella on monia valtakunnallisestikin merkittäviä historiallisia kohteita. Suurelta osin reitti kulkee eteläisen Suomen suurimman järven lehtevissä rantamaisemissa. Reitti on luotu Citynomadi-sovelluksella, jonka voi ladata matkaoppaaksi omaan kännykkänsä. Reitti on rakennettu siten, että sen voi kulkea kahdella tavalla: pelkkänä kulttuurimatkana tai myös matkana itseensä osallistuen reitin tarjoamiin hengellisiin harjoitteisiin. Reitti on nimetty Lohjan ensimmäisen nimeltä tunnetun papin mukaan Isä Ingvalduksen reitiksi.

Pyhiinvaellus alkaa Teutarin kylässä Virkkalassa sijaitsevalta Kastlähteeltä. Perimätiedon mukaan ensimmäiset lohjalaiset olisi kastettu kristinuskoon siellä. Reitin päätepisteenä on valtakunnallinen kulttuuriaarre, 1400-luvun lopulta peräisin oleva Lohjan Pyhän Laurin kirkko. Pyhän Laurin kirkko on Suomen kolmanneksi suurin keskiaikainen kirkkorakennus. Sen seinä- ja kattopintoja täyttävät laajat 1510-luvulta peräisin olevat al secco -maalaukset.

Lohjan seurakunta on jo vuosia tarjonnut matkailijoiden avuksi Citynomadi-sovellusta, jonka avulla on voinut tutustua kirkkomaan puihin ja kasveihin sekä lohjalaisten merkkihenkilöiden hautoihin. Nyt sovellusta on laajennettu kirkon maalauksista kertovalla osiolla. Tutustumiskierroksen maalauksiin voi myös tehdä kahdella tavalla. Valittavana on maalausten yleisopastus sekä syvempi perehtyminen maalaussarjojen yksittäisiin osiin. Sovellus toimii kirkossa mutta yhtä hyvin kotona. Niinpä sen avulla voi palata kirkon holvien alla koettuun elämykseen kotisohvalla, tai vierailua voi sen avulla pohjustaa etukäteen.

Teksti Simo Jouhi, TM

Lohjan seurakunta toivottaa 700-vuotisjuhlavuotenaan vierailijat tervetulleiksi pyhiinvaeltamaan lohjalaisiin maisemiin ja rauhoittumaan Pyhän Laurin kirkon vuosisataisten holvien suojassa.

Tutustu Citynomadi-opastuksiin seuraavista linkeistä:

https://citynomadi.com/route/94f8afa1be64a24e75b69b6abc37abaf Isä Ingvalduksen vaellus

https://citynomadi.com/route/732f76544e2f6fc8ab87725dfd1f7cae Pyhän Laurin kirkko ja kirkkomaa

Fri Jan 20 08:38:00 EET 2023