Tiekirkot kutsuvat matkailijoita taivaalliselle taukopaikalle

Pyhän Laurin kirkko kuvattu ulkopuolelta kesän vihreydessä.

Sadat tuhannet matkailijat pistäytyvät tänäkin kesänä ympäri Suomen tiekirkoissa, joita on kaikkiaan noin 265. Tiekirkot pitävät ovensa avoinna vierailijoille ja tarjoavat levähdyspaikan rauhaa ja arkkitehtonisia elämyksiä etsiville ihmisille. Samalla ne ovat madaltaneet ihmisten kynnystä tutustua kirkkoihin. Lohjan seurakunnassa peräti kuusi kirkkoa toimii Tiekirkkoina kesällä 2021.

Pyhän Laurin kirkko (Kirkkokatu 1, Lohja)

on 30.9. asti avoinna vierailijoille joka päivä klo 9–16, mikäli kirkossa ei vietetä kirkollisia toimituksia, kuten häitä tai hautajaisia. Tällaisina hetkinä suntiot laittavat lapun kirkon ulko-ovelle, josta käy ilmi, että kirkko on suljettu meneillään olevan toimituksen ajaksi.

Lohjan Asuntomessujen aikaan 9.7.–8.8. Pyhän Laurin kirkon aukioloaikoja pidennetään puolella tunnilla, ja kirkossa pääsee vierailemaan aina klo 16.30 saakka.

Ensimmäistä kertaa Pyhän Laurin kirkko toimii myös virallisena tiekirkkona 1.7.–10.8., jolloin paikalla on oppaita arkisin klo 11–16. Tiekirkko-oppailta voi kysellä muun muassa kirkon historiasta, nykypäivästä ja muistakin tiekirkoista.

Lohjan Oppaat ry esittelee maksutta kirkkoa tiistaisin klo 14.30–15.15 kesäkuun alusta elokuun loppuun. Ei ennakkoilmoittautumista.

Lyhyet (15 min) musiikki- ja hartaushetkiin Pyhän Laurin kirkossa:

• Ke 14.7. klo 14 ja 16 Musiikkihetki negrospirituaalien parissa, Pirjo Rajalin-Tymura, Sanna Kuoppala, Harri Kerko ja Atte Tenkanen.
  • To 15.7. klo 14 Hiljaisuuden rukoushetki, klo 16 Sång och andakt på två språk.
  • Ti 20.7. klo 14 ja 16 Hiljaisuuden rukoushetki.
  • Ke 21.7. klo 14 Ave Maria -lauluja, Pirjo Rajalin-Tymura (sopraano) ja Atte Tenkanen (piano ja urut), klo 16 Kelttiläinen hartaus, Juhani Korte.
  • To 22.7. klo 14 Ave Maria -lauluja, Pirjo Rajalin-Tymura (sopraano) ja Atte Tenkanen (piano ja urut), klo 16 Sång och andakt på två språk.
  • Ti 27.7. klo 14 ja 16 Hiljaisuuden rukoushetki.
  • Ke 28.7. klo 14 ja 16 Musiikkihetki, Päivikki Jurmu.
  • To 29.7. klo 14 Musiikkihetki, Pia Hemminki, klo 16 Sång och andakt på två språk.
  • Ti 3.8. klo 14 Musiikkihetki, Timo Saario, klo 16 ilmoitetaan myöhemmin.
  • Ke 4.8. klo 14 Musiikkihetki, Timo Saario, klo 16 Musiikkihetki, Pia Hemminki.
  • To 5.8. klo 14 Musiikkihetki, Timo Saario, klo 16 Sång och andakt på två språk.

Muut Lohjan seurakunnan tiekirkot

Karjalohjan kirkko (Keskustie 30, Karjalohja) on avoinna arkisin klo 11–15 perjantaihin 30.7. saakka. Jumalanpalvelukset toimitetaan sunnuntaisin klo 12.  Karjalohjan kirkossa vietetään myös Koivu ja Tähti -festivaalin päätöskonserttia ke 28.7. klo 19, ja Akateeminen Saksofonikvartetti esittää Beatles-ohjelman uusintaottona la 31.7. klo 19.

Sammatin kirkko (Lönnrotintie 11, Sammatti) on avoinna joka päivä klo 11–15 sunnuntaihin 1.8. saakka ja 7.–29.8. la–su klo 11–15. Jumalanpalvelukset toimitetaan sunnuntaisin klo 10.

Nummen kirkko (Nummenkirkkotie 10, Nummi) on avoinna arkisin klo 11–15 perjantaihin 30.7. saakka. Jumalanpalvelukset toimitetaan sunnuntaisin klo 10. Omenapuun varjossa -konsertti la 31.7. klo 19.

Pusulan kirkko (Marttilantie 1, Pusula) on avoinna joka päivä klo 11–15 perjantaihin 30.7. saakka.  Jumalanpalvelukset toimitetaan pääsääntöisesti sunnuntaisin klo 12 (ei 1.8. tai 29.8.) ja musiikkihetkeä vietetään keskiviikkona 28.7. klo 12, mukana kanttori Päivikki Jurmu.

Kärkölän kirkko (Kärköläntie 1380, Pusula) on avoinna arkisin klo 11–15 perjantaihin 30.7. saakka. Elokirkko toimitetaan sunnuntaina 1.8. klo 12, mukana ovat pappi Sampo Luukkonen ja kanttori Päivikki Jurmu.

Tutustu uusittuun tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustoon

Tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustossa voi tutustua kesän tiekirkkotarjontaan Suomessa. Uusitussa sivustossa on panostettu erityisesti käytettävyyteen mobiililaitteella, sillä tiekirkkojen aukioloaikoja ja osoitteita etsitään eniten ollessa reissun päällä.

”Tiekirkot antavat tilaisuuden pysähtyä toisenlaiseen taukopaikkaan. Voi nähdä upeaa arkkitehtuuria, kuulla tarinoita paikallisesta historiasta tai hiljentyä hetkeksi omien ajatustensa äärellä”, yhteyskoordinaattori Sanja Fält Kirkkopalveluista sanoo.

Uudistetussa tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustossa löytyy tiekirkkotietoa ja vastauksia vierailua koskeviin kysymyksiin.

”Matkailijaa saattaa mietityttää, voiko tiekirkkoon poiketa hellesäällä shortseissa ja hihattomassa paidassa. Uudella sivustolla on huomioitu myös perheen pienimmät matkailijat. Heille on yhteistyössä Lasten ja nuorten keskuksen kanssa tuotettu video, jossa Onni-karhu tutkii kirkon yksityiskohtia”, Fält kertoo.

Kirkkojen aukioloajat vaihtelevat, joten tiedot on hyvä tarkistaa kunkin kirkon kohdalta tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta. Yleisimmin ovet ovat auki vierailijoille 10.6.–20.8.2021 välisenä aikana noin klo 11–16.

Fri Jun 18 12:24:00 EEST 2021