Seurakuntavaalien aikataulu 2022

Uskottu, toivottu, rakastettu vaaliaikataulu teksti punaisella pohjalla

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Itsenäisessä seurakunnassa valitaan luottamushenkilöt kirkkovaltuustoon.

Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu lähes 3,7 miljoonaa ihmistä. Tähän joukkoon mahtuu hyvin eri tavoilla kirkosta ajattelevia ja maailmaa näkeviä ihmisiä. Kunnioittamalla ja kuuntelemalla toisiamme mahdumme saman katon alle.

Suomen suurimman yhteisön tulevaisuudesta päättävät sen jäsenet. Jokaisella yli 16-vuotiaalla jäsenellä on oikeus äänestää seurakuntavaaleissa ja kaikilla täysi-ikäisillä jäsenillä on mahdollisuus asettua ehdolle.

Edelliset seurakuntavaalit järjestettiin syksyllä 2018.  Tänä vuonna vaalipäivä on 20.11.2022.

Ennakkoäänestys kestää viisi päivää ja järjestetään tiistaista lauantaihin 8.−12.11.2022.

Näissä vaaleissa ovet ovat avoinna kaikille.

Tervetuloa asettumaan ehdolle ja äänestämään seurakuntavaaleissa sellaisena kuin olet.

• Ehdokkaaksi voi asettua jokainen 18 vuotta täyttänyt seurakunnan konfirmoitu jäsen.
  • Vähintään kymmenen äänioikeutettua seurakunnan jäsentä voi perustaa valitsijayhdistyksen ja asettaa seurakuntavaaleissa ehdokkaita.
  • Ehdokasrekrytointivaihe on maalis-syyskuussa 2022.
  • Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022.

Kun ehdokkuus kiinnostaa toimi näin.

Fri Jan 07 10:55:00 EET 2022