Tänä vuonna vietetään Nummen kirkon 200-vuotisjuhlaa

Nummen kirkkoa on restauroitu juhlavuotta varten muun muassa Leo Dammertin lahjoitusvaroin. Kirkko on 850 istumapaikalla yksi läntisen Uudenmaan suurimpia.

Tervetuloa tutustumaan kirkkoon sen juhlavuotena 2022  lohjanseurakunta.fi/nummenkirkko

Nummen harmaakivikirkko on valmistunut vuonna 1822 ja edustaa uusklassista tyylisuuntaa. Kirkon piirustukset on laatinut A.N. Edelcranz Tukholman kuninkaallisessa intendenttitoimistossa vuonna 1807.

Alttaritaulut on maalannut A.J. Jägerplan Tukholmassa vuonna 1825. Niiden aiheina ovat Pyhän ehtoollisen asettaminen ja Jeesus ristillä.

Saarnatuoli on peräisin entisestä vuonna 1640 rakennetusta puukirkosta. Vuonna 1864 hankitut urut on tehty Gustaf Normannin urkutehtaassa Tallinnassa. Urkujen julkisivu on jäljellä, mutta yhtään äänikertaa ei ole kunnossa. Uudet urut on valmistanut Kangasalan urkutehdas vuonna 1973 ja niissä on 20 äänikertaa.

1300-luvun lopulla valmistettu, ristiinnaulittua Kristusta esittävä puuveistos on mahdollisesti hankittu Lohjan nykyistä kivikirkkoa edeltäneeseen puukirkkoon ja oletettavasti siirretty Nummelle vuonna 1640 rakennettuun kappelikirkkoon. Krusifiksi löytyi 1950/60 -luvulla vanhan kirkkomaan ase/-ruumishuoneen katon korjauksen yhteydessä ja siirretttiin nykyisen (vuonna1822 valmistuneen) Nummen kirkon seinälle.

Kun Nummen kirkko vuonna 1922 täytti sata vuotta, kirkossa tehtiin perinpohjainen korjaus. Suoritettiin ulkorappaus, vesikatto korjattiin, vanha lattia uusittiin, penkkien kokoa muutettiin ja niiden ovet poistettiin. Kirkkoon laitettiin sisäikkunat ja ovien eteen rakennettiin tuulikaapit.

Sisäpuolelta kirkko valkaistiin ja kaikki puuosat maalattiin. Kuorin ikkunoihin teetettiin arkkitehti Ilmari Launiksen piirustusten mukaan värilliset lasimaalaukset. Etelänpuoleinen ikkuna voitonkruunuineen ja rauhanpalmuineen kuvaa Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa.

Pohjoisenpuoleinen ikkuna voitonkruunuineen ja rauhanpalmuineen kuvaa Kristuksen voittoa ja kuninkuutta.

Alkuvuodesta 1989 Nummen kirkossa suoritettiin jälleen täydellinen sisäsaneeraus. Etelänpuoleisten seinien ulkorappaus uusittiin kesällä 1996. Adventtina 1997 vietettiin kirkon 175-vuotisjuhlaa.

Nummen seutu on kuulunut 1660-luvulta alkaen kappeliseurakuntana Lohjan laajaan kirkkopitäjään. Vuonna 1863 Nummen seurakunta julistettiin senaatin päätöksellä itsenäiseksi seurakunnaksi. Ensimmäinen kirkkoherranvaali suoritettiin vuonna 1887.

Vuoden 2013 kuntaliitosten myötä Nummi on jälleen palannut osaksi Lohjan seurakuntaa, tällä kertaa alueseurakuntana.

Kokoa oma Nummen kirkko.

Nummen kirkon pienoismallin materiaali on saatavana kirkosta jumalanpalvelusten jälkeen tai pyytämällä alueen työntekijältä. Kun on mahdollista kokoontua, järjestämme tilaisuuden, johon voi tulla taittelemaan ja kokoamaan oman kirkon.

Tästä  ohjeet Nummen kirkon pienoismallin kokoamiseen

Kokoamisvinkit antoi Leena Aarnio (kuvat Kaisa Aarnio)

Pieni kirkkoretki

Diakoni Riikka Karinto teki keväällä 2021 retken Nummelle ja innostui esittelemään videolla Nummen kirkkoa sekä sen läheisyydestä löytyvää Paattikalliota.

YouTube-video

Wed Jan 26 13:46:00 EET 2022