Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Rippikoulussa opitaan kristinuskon perusasioita. Nuori käy rippikoulun sinä vuonna, kun hän täyttää 15 vuotta. Rippikouluun voivat hakeutua myös ne, jotka eivät ole seurakunnan jäseniä. Jotkut nuoret liittyvät kirkkoon rippikoulun jälkeen. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.
Rippikoulun jälkeen on konfirmaatiomessu kirkossa. Konfirmaatiossa konfirmoitava tunnustaa uskonsa, hänet siunataan ja hänen puolestaan rukoillaan.
Rippikoulu ja konfirmaatio antavat tiettyjä oikeuksia. Konfirmaation jälkeen saa osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Konfirmaatio antaa myös oikeuden päästä kummiksi.
Konfirmoitava pukeutuu valkoiseen albaan. Konfirmoitavat menevät kulkueena kirkkoon. He menevät istumaan kirkon etuosaan.
Pappi pyytää konfirmoitavat alttarin ääreen. He lausuvat uskontunnustuksen yhdessä seurakunnan kanssa. Sen jälkeen pappi kysyy, tahtovatko konfirmoitavat osoittaa uskon elämässään. He vastaavat: ”Tahdon.”
Konfirmoitavat polvistuvat alttarin ääreen siunaamista varten. Papin kanssa siunaamassa voivat olla kummit. He panevat kätensä siunattavan pään päälle. Pappi sanoo: ”Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi.”
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä