Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kirkkotarhassa on Elias Lönnrotin hauta, jossa on v. 1886 pystytetty musta graniittipatsas. Elias Lönnrot syntyi 9.4.1802 Paikkarin torpassa. Hänet kastoi pastori G Procopaeus Härjänvatsan kylässä (naapurin muori vei lasta kastettavaksi Karjalohjalle ja unhotti matkalla nimet. Pastori antoi lapselle nimen, mikä ei miellyttänyt vanhempia), kuoli 19.3.1884 Lammin talossa, hautajaiset 3.4.1884 Sammatissa.
Elias Lönnrotin isä Fredrik Juhana, syntyi 1765, oli räätäli ja pystyi kaikenlaisiin töihin. Hän oli luonteeltaan leikillinen, mutta kiivas, virsikirjan hän osasi ulkoa. Hänellä oli hyvä lauluääni ja hän sepitteli itsekin lauluja. Hän avioitui Ulriika Wahlberin, syntyi 1773, Kiikalan Junnilta, kanssa.
vaimo Maria s Piponius, synt. 23.4.1823, kuoli 21.7.1868 45 v.
1. poika Elias, synt. 17.4.1850, kuoli 2,5 vuotiaana.
2. tytär Maria Ulriika, synt. 18.6.1852, kuoli 6.1.1874 21 v.
3. tytär Iida Karoliina, synt. 8.8.1855, kuoli 16.6.1915 Italia 59 v.
4. Elina Sofia, synt. 5.2.1858, kuoli 3.12.1876 18 v.
5. Thekla Natalia, synt. 23.9.1860, kuoli 22.3.1879 18 v.
Kirjailija Eeva Joenpelto, synt. 17.6.1921 kuoli 28.1.2004 on haudattu Sammattiin (paikka 210), Elias Lönnrotin hautapaikasta pääkäytävää Saleen päin, oikealla puolella.
Eero Jämsä | 1952-1967 |
Kai Selinheimo | 1967-1970 |
Reijo Junttila | 1972-1977 |
Paavo Pinomaa | 1977-1988 |
Jaakko Saari | 1988-2011 |
Kauko Puranen (vt.) | 2010-2012 |
Eljas Mylläri, Juha Veijalainen, Raija-Leena Utela-Nieminen, Sinikka Rikkilä, sijaisena Pia Hemminki, Seppo Huikko, palkkiotoimisena ja virkaatekevänä Pertti Haapalainen, Heikki Orama, Atte Tenkanen (nykyinen kanttori)
Elias Lönnrotin hautajaiset. Kuva: Museovirasto
Sammatin kirkko. Etualalla Elias Lönnrotin obeliski hautamuistomerkki.
Sammatin pappila sijaitsee välittömästi kirkon pohjoispuolella ja on olennainen osa kirkon lähiympäristöä. Pellot ympäröivät pappilaa lähes joka puolelta ja kirkkomaahan sen liittää puistomainen kookkaan puuston muodostama kasvillisuus.
Sammatin kappalainen joutui tulemaan toimeen ilman pappilaa varsin pitkään. Tosin jo 1700- ja 1800-luvulla kappalaisen virkataloksi esitettiin Lohjan Jalassaarella sijainnutta Heinun tilaa, jonka verotuotto oli määrätty kappalaiselle jo vuonna 1701. Hanke ei edennyt osittain tilan kappelin kannalta omituisen sijainnin vuoksi. Kappalaiset joutuivat itse hankkimaan asuntonsa.
Myllykylän Ylitalon luoteispuolella sijainnut Sandkulla oli alkuaan rakennettu kappalaisen asunnoksi. Rakennusvuotta tai rakentajaa ei tiedetä. Sandkullan asukkaista tunnetaan kappalainen Johan Cyrenius, joka kuoli vuonna 1855. Cyreniuksen leski asui Sandkullassa kuolemaansa asti, vuoteen 1897, jonka jälkeen taloa ei enää käytetty kappalaisen asuntona. Sandkulla siirrettiin Ylitalon pihapiiriin, renkituvaksi.
Ylitalon isäntä Kustaa Ylitalo (ent. Kollin, 1853-1939) myi ja osittain myös lahjoitti Ylitalon vuonna 1933 Sammatin seurakunnalle. Hän asui siinä kuolemaansa asti ja tila tuli seurakunnan haltuun 1939. Tavoitteena oli saada kirkon viereen rakennetulle pappilalle lisää viljelys- ja metsämaata ja turvata lämmityspuiden saanti. Vuonna 1945 Sammatin seurakunta myi Ylitalon.
Sammatin kylän maalla oli jo 1700-luvulla alue, joka oli kappalaisen hallinnassa. Ilmeisesti juuri sille rakennettiin vuonna 1876 kappalaista varten nykyinen asuinrakennus. Palstaa laajennettiin 5 hehtaarin suuruiseksi Toivolan palstatilaksi Sammatin kylän Uusitalosta ostetulla lisämaalla vuonna 1900.
Hirsinen päärakennus rakennettiin vuonna 1876, mutta viimeistelytyöt kestivät vielä vuosikymmenen sen jälkeen. Vuonna 1885 pappila maalattiin ulkoa ja osin sisältä. Alun perin ulkoväritys oli perinteinen punamulta valkoisine ikkunanpielineen sekä nurkkineen. Rakennuksessa oli sali, kolme kamaria, keittiö, eteinen ja kaksi kuistia, joista toinen, sittemmin purettu, oli kirkon puoleisessa päädyssä. Rakennusta laajennettiin 1936 tiilirakenteisella kanslialla ja piispankamarilla. Vuonna 1960 tehtiin yläkertaan kaksi pientä huonetta ja rakennettiin tiilipintainen lämpökeskus. Samassa korjauksessa uusittiin rakennuksen edessä oleva kuisti.
Pihapiirissä on lisäksi 1900-luvun alusta ollut pieni asuinrakennus, joka alkujaan oli pappilan maatyömiehen asuntona. Myöhemmin siinä on pidetty muun muassa rippikoulua ja päiväkerhoa; nykyisin se on varastona. Kokonaisuuteen kuuluvat lisäksi karjarakennus, jyväaitta, halko- ja kärryvaja sekä sauna.
Pappilan vanha perinteinen ja selkeä asu on pääosin hävinnyt myöhempien lisärakennusten vuoksi. Nykyisellään se antaa käsityksen niistä muutoksista, joita lisääntynyt vaatimustaso on pakottanut tekemään alun perin suhteellisen yksinkertaiseen asuinrakennukseen. Pappiloiden tyypillinen erikoisuus on mainittu palonkestävä kivirakenteinen kansliahuone, jossa kirkonarkistoa voitiin säilyttää turvassa.
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä