Lohjan Pyhän Laurin kirkon mobiiliopastus

Tutustu Pyhän Laurin kirkkomaahan ja maalauksiin omatoimisesti!

Pyhän Laurin kirkkomaahan ja kirkon maalauksiin voi tutustua osoitteessa citynomadi.com. Kun lataat maksuttoman Nomadi-sovelluksen älypuhelimeesi tai tablettiisi, pääset kiertämään ja tutustumaan kirkkomaan kohteisiin milloin vain.

Lohjan seurakunta 700 vuotta - Isä Invalduksen pyhiinvaellusreitti Citynomadissa

Lohja sijaitsee kahden keskiaikaisen valtaväylän välissä. Eteläisimmän osan lävitse kulkee Suuren Rantatien pohjoisin linjaus, ja jonkin matkan päässä pohjoisimmista alueista kulkee niin sanottu Hämeen Härkätie. Lohjan Kyrkstadissa Rantatieltä erosi jo keskiajalla vanha ratsupolku, jota pitkin on kuljettu Raaseporin ja Hämeen linnojen välillä. Sotilaiden lisäksi on noita reittejä keskiajalla kulkenut kauppiaita ja varmasti myös pyhiinvaeltajia, ainakin paikallista väkeä matkalla suorittamaan hyvitysrukouksiaan Lohjan Pyhän Laurin kirkkoon tai osallistumaan messuun. Lohjan seurakunta on muotoutunut 1200-luvun kuluessa. Ensimmäinen asiakirjamaininta seurakunnan olemassaolosta on asiakirja, joka kertoo, että Lohjalla toimii pappi nimeltä Ingvaldus. Tuo asiakirja on vuodelta 1323. Tuon vuosilukumerkinnän pohjalta on määritetty seurakunnan ikä.

Tutustu Invalduksen vaellusreittiin tästä.

Ohje mobiiliopastusreitin lataamiseen:

Hae ilmainen Nomadi‐sovellus osoitteesta: app.citynomadi.com Linkki avautuu uudessa välilehdessätai mobiililaitteesi sovelluskaupasta.

Kun lataat kartan etukäteen info‐nappulasta, et ole riippuvainen mobiilidatasta.

Avaa sovellus ja tutustu kohteisiin!

Pyhän Laurin reitti citynomadi kartta

Mikä on mobiiliopastusreitti?

Reitillä tutustutaan esimerkiksi kirkon historiaan, kirkkomaalauksiin ja hautamuistomerkkeihin. Lisäksi reitti opastaa ja esittelee kirkkomaan kasvillisuutta ja istutuksia, kauniita näkymiä sekä harvinaisia ja ainutlaatuisia puita. Käyttäjä voi itse valita mieleisensä tutustumiskohteet. Kohteet esitellään tekstein ja kuvin. Ne ovat älypuhelemilla ja tabletilla helposti luettavissa. Reitti tai alue kierretään ja sen eri kohteisiin tutustutaan siis ilman printattua karttaa tai opasta, mobiilipalvelun avulla.

Pyhän Laurin kirkkomaa -reitti

Mobiiliopastusreitti on tehty tamperelaisen Citynomadi-yrityksen nomadi-sovelluksella. Reittiä voi käyttää kirkkomaalla kaikilla yleisimmillä käyttöjärjestelmillä varustetuilla älypuhelimilla sekä tableteilla. Nomadi-sovellus ja reitti on mahdollista tallentaa laitteen muistiin jo etukäteen. Näin palvelua voidaan käyttää myös silloin, kun tietoliikenneyhteydet eivät toimi. Lisäksi reitille on suora web-linkki, joten siihen voi tutustua myös tietokoneella vaikka kotisohvalta käsin.

Kaikille avoin ja maksuton mobiiliopastusreitti on seurakunnan tilaama opinnäytetyö. Työn tekijä on Hämeen ammattikorkeakoulusta valmistuva maisemasuunnittelijaopiskelija Sirpa Lehtinen.