Avioliittoon vihkimisen vuosipäivä

Hääpäivää voi juhlistaa viettämällä rukoushetken avioliittoon vihkimisen vuosipäivänä. Rukoushetki voidaan toimittaa pariskunnan toivomana ajankohtana. Tilaisuuden järjestämisen kannalta ei ole väliä, onko avioliittoon vihkimisestä kulunut vuosi, kymmenen vuotta tai kaksikymmentä. Rukoushetkessä kiitetään yhteisestä elämästä ja pyydetään siunausta tuleviin vuosiin. Rukoushetkellä ei ole juridista merkitystä, vaan ajatuksena on palauttaa mieleen omat häät vuosien takaa.

Rukoushetki on mahdollista viettää kotona, kirkossa tai muualla. Erityisesti oma vihkikirkko palauttaa mieleen vihkimispäivän ja puolisoiden yhteisen elämäntaipaleen. Rukoushetkessä tehtäviä voidaan jakaa tilaisuuteen kutsutuille perheen jäsenille ja muille läheisille.

Rukoushetkeä johtaa pappi. Tilaisuus alkaa virrellä tai vihkilaululla, jonka jälkeen lausutaan johdantosanat. Sen jälkeen tulee psalmi, raamatunluku, rukous ja siunaaminen.

Rukoushetken järjestäminen aloitetaan soittamalla Lohjan seurakuntatoimistoon, jonka kautta varataan pappi. Papin kanssa keskustellaan ja sovitaan yhdessä käytännön järjestelyistä.

Rukoushetken jälkeen voidaan viettää perhejuhlaa kotona tai esimerkiksi jossakin seurakunnan tilassa.