Rikos koskettaa monia

Rikos järkyttää tekijän, uhrin ja heidän läheistensä mieltä. Se horjuttaa perusturvallisuutta ja luottamusta. Työtä rikoksen osapuolten hyväksi tehdään yli hallinnollisten ja kirkollisten rajojen.

Rikollinen teko on usein vain jäävuoren huippu, joka kätkee alleen suuren määrän pahaa oloa, yksinäisyyttä ja sairautta. Tähän jäävuoreen sisältyy myös paljon yhteisöllistä pahaa – sellaista, jonka juuret ovat syvällä menneisyydessä.

Syyttäminen, rankaiseminen ja sovittaminen eivät riitä, vaan kaikki rikoksen koskettamat tarvitsevat hoitoa haavoihinsa. Tekijöiden, uhrien ja omaisten eristäytyminen ja käpertyminen omaan kipuun ja häpeään tuottaa vain lisää pahaa oloa.

Kirkko toimii saumattomasti viranomaisten, järjestöjen, muiden kirkkokuntien ja vapaiden kirkollisten suuntien kanssa rikoksen osapuolten auttamiseksi. Avun tarvitsijalta ei kysytä kirkon jäsenyyttä eikä uskon asioita. Perusteeksi riittää avun ja tuen tarve.

Jos rikos on koskettanut elämääsi, voit ottaa luottamuksellisesti yhteyttä esimerkiksi oman alueseurakuntasi (Lohja, Karjalohja, Sammatti, Nummi, Pusula) pappiin tai diakoniatyöntekijään. He voivat tarpeen vaatiessa ohjata sinut eteenpäin.