Hääpari pitää toisiaan kädestä kiinni sormukset sormissaan. Etualalla myös kukkia.

Hääilta & hääyö 21.8.2021

21.8.2021 alkaen klo 15.00

Pitäisi mennä naimisiin, mutta ei ole vielä ehtinyt? Miten viettää kirkkohäitä pienellä touhulla? Hääillassa ja -yössä se on mahdollista. Riittää kun tulette paikalle ja sanotte ”tahdon”. Lohjan seurakunta ja Kansan Raamattuseuran Vivamon toimintakeskus järjestävät yhteistyössä 21.8.2021 ainutlaatuisen mahdollisuuden tähän.

Ennen häitä pitää kuitenkin nähdä vähän vaivaa selvittää seuraavia asioita niin itselleen kuin kumppanilleen:

Mitä pitää tehdä ennen vihkipäivää?

Vihkiparin pitää hoitaa avioliiton esteiden tutkinta omassa kotiseurakunnassaan tai Maistraatissa vähintään viikkoa ennen tilaisuutta, sillä tutkinta vie aikaa viikon. Tämän jälkeen voitte pyytää lähettämään todistuksen esteidentutkinnasta Lohjan seurakuntaan PL 49, 08100 Lohja. Voit myös skannata todistuksen esteiden tutkinnasta ja lähettää sen osoitteeseen: lohja.kirkkoherranvirasto@evl.fi

Alta löydät liitteestä lomakkeen, jonka voit täyttää ohjeiden mukaan ja palauttaa sen oman seurakuntasi kirkkoherranvirastoon tai maistraattiin.

Kirkon sähköiseen avioliiton esteiden tutkintaan pääsette myös tästä!

Kuva: Kirkon kuvapankki

Kenet voidaan vihkiä Hääyössä?

Kuka tahansa Suomen ev.lut. kirkon rippikoulun käynyt täysi-ikäinen jäsen. Jos toinen vihittävistä kuuluu muuhun kristilliseen uskontokuntaan, ota yhteys kirkkoherranvirastoon. Kirkkoon kuulumattomia me emme saa vihkiä. Kannattaa myös katsoa sivustomme sivua "Häät", sieltä löydät lisää tietoja avioliiton ehdoista. Huomaathan, että vihimme vain eri sukupuolta olevia pareja kirkkomme voimassa olevan järjestyksen mukaan.

Kerrotaanko naimisiinmenostamme kaikille?

Siihen on mahdollisuus kotiseurakunnassasi. Sunnuntain päiväjumalanpalveluksessa rukoillaan niiden puolesta, joiden avioliittoaikomus tai solmittu avioliitto ilmoitetaan seurakunnalle. Aviopari saa itse valita missä ja milloin ilmoitus luetaan. Mutta asian saa pitää myös ihan oman tietonaan.

Meidät on vihitty jo - tahdomme juhlistaa hääpäiväämme - onnistuuko?

Tapahtumaan ovat tervetulleita myös avioparit, joille vuosi 2020 on vihkivuoden merkkivuosi, ja jotka haluavat ”vihkivalan uusimisen” eli Rukoushetken avioliiton vihkimisen vuosipäivänä, vaikka päivämäärä ei osuisikaan kohdalleen.

Ota rohkeasti yhteyttä kertoen yhteystietosi - myös puolisosi - ja vihkimisen ajankohdan, niin niillä tiedoilla pääsemme hienosti eteenpäin.

Ilmoittauduttehan ajoissa!

Järjestelyjen vuoksi pyydämme Teitä varaamaan oman vihkiaikanne tai vihkivalan uusimisen 2.1.2020 mennessä osoitteesta vivamo@sana.fi tai puh. 020 768 1760.

Mistä löydän tietoa Vivamosta?

Se on helppoa: tästä pääset Vivamon sivuilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lohjan seurakunnan tapahtumakalenteriin tästä.

Pyyntö avioliiton esteiden tutkinnasta -lomake

Särkyneen Sydämen kirkko Vivamossa.

Pyhän Birgitan harmaakivinen kappeli Vivamossa.
Pyhän Birgitan kappeli Vivamo