Lähetyksen nimikkokohteet Nummen alueella

Nummen alueella lähetystyöstä vastaa diakoniatyöntekijä yhdessä lähetyksen vastuuryhmän ja aluekappalaisen kanssa.

Suomen Lähetysseuran kautta tuetaan kummikoulutoimintaa Francistownissa Botswanassa. Olemme sitoutuneet keräämään 300 € / vuosi.

Suomen Lähetysseuran kautta tuetaan pyhäkoulutyötä Angolassa.

Open Doors ry.n toimintaa tuetaan vainottujen kristittyjen elämän helpottamiseksi.

Lähetyksellä on omat kirkkopyhänsä (mm. ’paimenten kirkko’ kesällä ja loppiaisen kyläkirkko). Lähetystyö on läpäisyperiaatteena läsnä eri työmuodoissa.

Namibian ev.lut. kirkon (ELCIN) läntinen hiippakunta ja Espoon hiippakunta ovat ystävyyshiippakuntia.

Liity mukaan rukoukseen lähetyksen puolesta.

Lisää tietoa antaa diakoni Riikka Karinto

Namibialaisia ja Nummilaisia pappeja Nummella

Eeva-Liisa Rantasuomela
kevät 2023
Kummikirje
Botswana/Francistownin koululaiset

Hyvät kummit,
Toivoisin sydämestäni, että teillä olisi joskus mahdollisuus päästä käymään Botswanassa tutustumassa kummikohteeseenne Tsholofelongin keskukseen, jossa tuetaan syrjäytymisvaarassa olevia lapsia. Lasten elämän seuraaminen läheltä antaa toivoa ja uskoa tulevaisuuteen, kun näkee, kuinka teidän kummien arvokkaalla tuella voidaan saada paljon aikaiseksi näiden lasten elämässä.
Olen käynyt Botswanassa viimeisten 20 vuoden aikana muutaman kerran, mutta en valitettavasti ole päässyt tutustumaan tähän hienoon toimintaympäristöön Francistownissa. Olen itse ollut Angolassa lähetystyöntekijänä yli kymmenen vuotta ja nähnyt kummitoiminnan arvokkuuden ja merkityksen köyhistä köyhimpien lasten apuna. Tällä hetkellä sijaistan Suomesta käsin eteläisen Afrikan hankehallinnon koordinaattoria ja niinpä kirjoitan teille kuulumisia Tsholofelongista.
Olen saanut jo aiemmin pari kuvaa ja terveisiä teille välitettäväksi. Otin lisäksi yhteyttä keskuksen työntekijään ja yritimme keskustella puhelimessa Bonolo Baiphetlhin, pitkäaikaisen kenttätyöntekijän, kanssa kuluneesta vuodesta. Puhelu ei onnistunut, koska Fransistownissa oli sähkökatko. Päädyimme viestittelemään WhatsAppissa ja sain sitä kautta tuoreita uutisia teille välitettäväksi.

Tukiopetusta
Bonolo kertoo, että tällä hetkellä heillä on yhteensä 26 lasta, joista tyttöjä on 17 ja 9 poikia. Erityisen suurena haasteena on ollut pandemian aiheuttama massatyöttömyys lasten vanhempien keskuudessa. Heistä usealla oli aikaisemmin töitä ns. päivätyöläisinä eli paremmin toimeentulevat pyysivät heitä koteihinsa tekemään tiettyjä työtehtäviä. Koronapelko on kuitenkin vielä vahvana ihmisten keskuudessa, eivätkä töitä tarjoavat uskalla kutsua töitä tarvitsevia koteihinsa tartuntapelon vuoksi.
Lasten vanhemmat eivät siis pysty taloudellisesti huolehtimaan edes lastensa perustarpeista. Onneksi kummituen kautta Tsholofelongin lapset saavat niin henkistä kuin taloudellistakin tukea. Bonolo kertoo muun muassa, että vanhemmat ovat tulleet keskustelemaan ongelmistaan ja heitä on kuunneltu ja yritetty tukea henkisesti haasteittensa keskellä. Alkuvuoden aikana on sairasteltu jonkin verran, mutta onneksi ei kuitenkaan vakavissa määrin.

Kirkkoherra Geoffrey Nkanga kertoi muutaman nuoren ongelmista päästä läpi kokeista. Heille on järjestetty tukiopetusta kirkon tiloissa. Tyttöjen lisäksi yksi seurakunnan pojista osallistuu myös tukiopetukseen.
Kuvassa tukea saavia oppilaita, vas. Sethunya, Lorato Masego sekä opettaja Mr Sibanda (Kuvat Geoffrey Nkanga)
Muistetaan näitä lapsia rukouksissa ja myös Bonoloa sekä kirkkoherra Geoffreyta.
Teitä kaikesta kiittäen,

Eeva-Liisa Rantasuomela
Ps. Voit seurata työtämme myös Facebookissa Suomen Lähetysseura eteläisessä Afrikassa