Yhteisvastuu - lähimmäisenrakkauden kansanliike

Tee kaverista totta - Yhteisvastuu 2024

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Kotimaassa tuotot ohjataan HelsinkiMission ja seurakuntien kautta yksinäisille nuorille. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.

Keräyksellä tuemme maailman kaikkein köyhimpiä. Kirkon Ulkomaanapu (KUA) auttaa maailman katastrofialueilla esimerkiksi mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta. KUA tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Lue lisää tästä.

Tule mukaan vapaaehtoiseksi!

Toteutamme mahdollisuuksien mukaan lipaskeräyksiä, musiikillisia ja liikunnallisia tilaisuuksia, leivonnais- ja kirpputoria.

Ole rohkeasti yhteydessä: johtava diakoniatyöntekijä Anna Helenius p. 044 780 4234, anna.k.helenius@evl.fi tai diakoniatyöntekijä Iina Mähönen p. 050 377 7394, iina.mahonen@evl.fi

Voit ilmoittautua Lohjan seurakunnan Yhteisvastuun vapaaehtoiseksi tällä lomakkeella.

Lahjoitukset Lohjan seurakunnan keräykseen

Keräykseen voi lahjoittaa myös

1. soittamalla numeroon 0600 17010 (10,26 € / puh+pvm) tai

2. lähettämällä tekstiviestin (10 €/viesti) numeroon 16 588, kirjoita viestikenttään APU10.

Suorat tilinumerot (saaja: YHTEISVASTUUKERÄYS, Lohjan seurakunnan viitenro 308304)

- Aktia FI82 4055 0010 4148 41
- Nordea FI16 2089 1800 0067 75
- Pohjola pankki FI14 5000 0120 2362 28

Kiitämme lämpimästi avustasi!

Apu menee perille

Yhteisvastuu on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, johon osallistuvat kaikki Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat. Kampanja käynnistyy joka vuosi helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Valtaosa, 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun. Tuotosta 20 % suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa ja 20 % monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien kautta.

Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 % käytetään avustustyöhön ja loput keräyksen vaikuttamistoimintaan, viestintään, varainhankintaan sekä keräyksen yleishallintoon.

Keräys perustettiin 1950-luvun vaihteessa auttamaan sodan tuhoista ja katovuosista kärsineitä suomalaisia. Vähitellen suomalaisten hyvinvointi ja sosiaaliturva vahvistuivat ja tietoisuutemme maailman hädästä kasvoi, ja vuodesta 1963 alkaen Yhteisvastuukeräyksellä onkin tuettu myös kansainvälistä diakoniaa.  Lisätietoja www.yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Yhteisvastuun lipaskeräys 23.3.2024 klo 10-16 Lohjan kauppakeskuksissa (ei Lohjan Tähti) ja Lempolan K-kauppa