nuoria alttarilla albat päällään

Isostoiminta

Isoset

Kiinnostuitko riparilla isostoiminnasta? Haluaisitko kokemusta pienryhmän ohjaamisesta riparilla tai alakoululaisten kerhossa?

Isonen on vastuunkantaja, yhteishengen luoja ja tiedottaja ohjaajien ja osallistujien välillä. Isonen on kuuntelija ja toteuttaja. Isonen on innostaja ja kannustaja.

Olemme erilaisia ja jokaisella meistä on omat lahjamme – siksi myös sinua tarvitaan!

Isoskoulutus avaa sinulle ovia monenlaisiin vapaaehtoistehtäviin, tule mukaan!

ISKO eli isoskoulutus

Isonen on seurakunnan nuori vapaaehtoinen.

Isoskoulutus (ISKO) antaa valmiuden toimia isosena Lohjan seurakunnan rippikouluissa ja alakouluikäisten leireillä. Voit pätevöityä myös ohjaamaan alakouluikäisten kerhoja. Myös erilaisissa tapahtumissa tarvitaan isosia. Koulutuksesta saat hyviä tietoja ja taitoja elämää varten, vaikka vielä miettisitkin isoseksi ryhtymistä tai et isoseksi aikoisikaan.

ISKO on maksuton kolmivuotinen koulutus, mutta jo ensimmäisen vuoden jälkeen voi toimia ripari-isosena. Alakouluikäisten leireillä voit päästä harjoittamaan taitojasi jo ennen seuraavaa kesää, ja alakoululaisten kerhoihin pääset ohjaajaksi pitkin syksyä, talvea ja kevättä. Voit ehdottaa omaa kerhotoimintaa tai valita valmiista vaihtoehdoista. Toteutamme kerhoja ympäri Lohjaa. Kerhot ovat niin sanottuja projektikerhoja, jotka kestävät 4–6 kertaa. Kerhokerta kestää 1–2 tuntia. Kerhon ohjaamiseen kuuluu kerhokertojen suunnittelu.

Isostoimintaan liittyy osallistumista seurakunnan muuhun toimintaan, tapahtumien toteuttamiseen ja nuorten joulujuhlaan.

Keväällä kaikille isosille järjestetään viikonlopun mittainen ISKO-leiri, ja rippikouluryhmien tapaamisiin osallistuminen on isoskoulutuksen työssä oppimista. Lisäksi keväällä on muutama koulutuskerta (ajankohdat selviävät myöhemmin).

Koulutus kaudella 20232024

Yhteinen starttipäivä seurakuntakeskuksella:

3.9. klo 10 messu Pyhän Laurin kirkossa ja sen jälkeen klo 16 asti seurakuntakeskuksella

Voit osallistua syksyn pakollisiin koulutuksiin joko tiistaisin Mäntynummella klo 17–19 tai lauantaisin Nummella klo 13–15. Teemat ovat seuraavat:

19.9. tai 23.9.  Hartauden teoria

3.10. tai 7.10. Raamattu 1

24.10. tai 28.10.  Pelit ja leikit

7.11. tai 11.11. Ryhmädynamiikka ja ryhmäyttäminen

21.11. tai 25.11.  Ryhmän ohjaaminen (pienryhmät)

23.1.  tai  27.1.  Musateema

Ohjaajapäivä 3.2., pakollinen kakkosille ja kolmosille (paitsi jos kävit rovastikunnallisen ohjaajakurssin) ja korvaava päivä syksyn poissaoloista

27.2.  tai 2.3. Raamattu 2

19.3 tai 23.3.  Jumis

23.4. tai 27.4.  Rästikerta

3.-5.5. ISKO-leiri kaikille vuoden 2024 isosille

ISKO 3 –leiri 22.-24.3. kolmannen vuoden isosille

Isoseksi pätevöitymiseen liittyy koulutuskäyntien lisäksi

- hartauden pitäminen nuortenillassa/nuokkarilla/ISKOssa/leirillä
- käynti nuortenillassa
- glögimyynti joulumarkkinoilla tai yhteisvastuukeräys
- joulujuhla
Lisäksi 3 muuta seurakunnan tapahtumaa ja rippikouluryhmien tapaamiset (aloitus, seurakuntaralli, nuortenmessu, ryhmän ilta)

Isostoiminnan yhteyshenkilö on nuorisotyönohjaaja Mirja (Miiu) Luodes, Nummella ja Pusulassa (Nummen ISKO) Emilia Hujanen. Alakoululaisten kerhoista ota yhteyttä keneen tahansa nuorisotyönohjaajaan.

Isostoimintaan ilmoittautuminen

Isoskoulutuksen tietosuojaseloste