Laurentiuskuoro

Historiaa

Laurentius-kuoron perusti keväällä vuonna 1966 Lohjan seurakunnan nuorisokuoroksi Erkki Muukkonen. Kuoro sai nimensä Lohjan Pyhän Laurin kirkon suojeluspyhimyksen mukaan. Alkuaikoina kuoro esiintyi kvintettinä lähinnä jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnan tapahtumissa. Syksyyn 1966 mennessä laulajien määrä oli kuitenkin nelinkertaistunut, ja tämän myötä kuoro pääsi kokoamaan myös omaa, vaativampaa ohjelmistoaan. Tällä hetkellä Laurentius-kuorossa laulaa noin 30 eri-ikäistä aktiivista jäsentä.

Kuoron johtajana on toiminut syksystä 2017 alkaen Sakari Ylivuori.

Ohjelmisto ja esiintymiset

Laurentius-kuoron ohjelmisto on alusta asti painottunut klassiseen, traditionaaliseen kirkkomusiikkiin, mutta se on pitänyt sisällään myös muita tyylilajeja kuten kansallisromanttista suomalaista musiikkia ja uutta musiikkia. Konserttitoiminta on keskittynyt Lohjalle, lähikuntiin ja pääkaupunkiseudulle. Kuoroa voi tiedustella esiintymään erilaisiin tilaisuuksiin.

Laurentius-kuoro rannalla
Laurentius-kuoro perustettiin alunperin seurakunnan nuorisokuoroksi vuonna 1966.