Arjen ongelmat: apua ja tukea elämääsi

Lähimmäisen auttaminen eli kirkon diakoniatyö perustuu kristilliseen rakkauteen. Se on rinnalla kulkemista niin iloissa kuin suruissakin. Apu ja toiminta ovat maksuttomia eivätkä edellytä kirkkoon kuulumista. Lähetteitä ei tarvita. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia. Diakoniatyöntekijät ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.

Tukea eri elämäntilanteissa

Jos jaksaminen huolettaa tai muuten asiat painavat mieltä, puhuminen jonkun toisen kanssa useimmiten helpottaa. Diakoniatyö tarjoaa tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Diakoniatyössä tapaat työntekijän, joka kuuntelee ja jonka kanssa voit etsiä suuntaa eteenpäin.

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijöihin

- kun haluat puhua luottamuksellisesti mieltäsi painavista asioista, kuten ihmissuhteista, yksinäisyydestä, työttömyydestä, työssä jaksamisesta, päihderiippuvuudesta tai mielenterveyden asioista,

- kun haluat keskustella hengellisistä asioista,

- kun tarvitset tukea elämän kriisitilanteissa, esimerkiksi kun olet menettänyt läheisen tai olet sairastunut,

- kun haluat selvitellä elämäntilannettasi; diakoniatyöntekijä neuvoo ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin oikean palvelun piiriin.

Diakoniatyöstä on tietyin edellytyksin mahdollista saada myös taloudellista apua. Diakonian antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä, ja sitä varten tehdään aina talousselvitys.

Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot

Diakoniaruokailujen ja ruoka-avun ajat ja paikat

Hopeyhdistys.fi

Takuusäätiö.fi

Talous ja velkaneuvonta

Kela toimeentulotuki

Talousneuvolasta apua maksutta ja luottamuksellisesti.
Keittiön vapaaehtoiset ovat diakonille suuri apu.