Kärkölän hautausmaa

Kärköläntie 1380, 03850 Pusula

Kärkölän hautausmaa on perustettu vuonna 1783. Kärkölän hautausmaalta ei luovuteta arkkuhautapaikkoja ulkokuntalaisille.

Kärkölän sankarihautaan on haudattu kaksi vainajaa. Kärkölästä menehtyi 1939-1945 sodissa 11 miestä, joista suurin osa on haudattu Pusulan sankarihautausmaalle (lukuunottamatta sotavankeudessa kuollut miestä ja Kollaalla talvisodassa kadonnutta miestä). Näiden kaikkien 11 miesten nimet ovat sankaripatsaassa Kärkölän hautausmaalla kirkon alttarinpuoleisen päädyn kohdalla. Sankarimuistomerkin on suunnitellut tailteilija Ilmari Wirkkala ja kivi paljastettiin v. 1959.

Kärkölän hautausmaan portin oikealla puolella on veteraanikivi, jonka paljasti Kärkölän kylän viimeinen veteraani Eino Lehtisalo vuonna 2021. Kivi pystytettiin yhteistyöhankkeena maanomistajan, seurakunnan, reserviläisten, veteraanien ja Kärkölän kyläyhdistyksen kanssa.

Yhteystiedot:

Puutarhuri