Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kun pari vihitään avioliittoon, aviopuolisot sitoutuvat julkisesti toisiinsa. Kirkollisessa vihkimisessä avioliitolle pyydetään Jumalan siunausta. Kirkollinen vihkiminen on mahdollista, jos puolisot kuuluvat kirkkoon ja he ovat käyneet rippikoulun. Vihkitilaisuudessa tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa.
Avioliittoon vihkiminen on kirkon pyhä toimitus. Vihkitoimitukseen kuuluu Raamatun lukua, vihkipuhe, rukouksia ja virsi. Siihen voi kuulua myös musiikkiesityksiä.
Pappi kysyy puolisoilta, haluavatko he solmia keskenään avioliiton. Sulhanen ja morsian vastaavat: ”Tahdon.” Sormusrukouksessa rukoillaan avioliiton puolesta. Sormuksen antamisen jälkeen pappi julistaa morsiamen ja sulhasen aviopuolisoiksi. Sen jälkeen pappi siunaa parin.
Haaveiletko häistä? Pohditko vihkimistä kirkossa? Silloin olet oikeassa paikassa!
Nämä askeleet johtavat teidät läpi tarvittavien asioiden:
Apua saat Lohjan seurakuntatoimistoista.