Efter begravningen

Sorgearbete är tungt och tar tid. Efter begravningen kan en stark smärta och sorg återkomma. Praktiska arrangemang har fått tiden att gå, sysselsatt sinnet och på så sätt bidragit till att bearbeta sorgen. Då man stannar upp och känner tystnaden kommer förlusten närmare. Det är skäl att ta emot stöd av vänner och släkt, såväl i praktiska ting som då det gäller att orka med situationen.

Alla helgons dag minnestunder

Den avlidnas minne hedras vid en mässa enligt överenskommelse med de anhöriga. På alla helgons dag ordnas en minnesstund där namnen på alla de medlemmar i den evangelisk-lutherska kyrkan som under det gångna året begravts i Lojo läses upp. Minnestunderna hålls i S:t Lars kyrkan, Metsola kapell och i lokalförsamlingarnas kyrkor. I Virbky kyrka hålls den tvåspråkiga minnestunden. Till dessa evenemang är alla välkomna, även om de gått redan en längre tid sedan bortgången.

Sorggrupp

Det ordnas en sorggrupp i församlingen. Läs mer här.

Du kan läsa mer om sorg här.

S:t Lars Kyrkas klockstapel