Karislojo kyrka

Keskustie 30, 09120 Karislojo

Som regel är gudtjänster på söndagar kl 12

Historia

Byggandet av Karislojo gråstenkyrkan slutfördes 1860 och den är designades av länets arkitekt Jean Wiik som var Carl Ludvig Engels elev. Gråstenskyrkan brunnit ned den 21 september 1970 antänd av ett blixtnedslag. Kyrkan var oanvänd 20 år. Bara stenväggar och några objekt, liksom altartavlan av Alexandra Stålt, en ljuskrona, små tavlor, monstrans och kandelabrar desingnad av Maija af Ursin och smidat av lokal smeden Sillanpää, räddades från elden.

1987 krävde Museiverket att ruinerna skulle skyddas bättre för att förhindra förfall. 1989 började olika välgörenhets evenemang för att samla in pengar för kyrkans återuppbyggning. Taket, som var nära att kollapsa, byggdes år 1990 och 9.6.1991 öppnade Helsingfors biskop Eero Huovinen åter kyrkan.

På 1990-talet reparerades kyrkan med donationsfonder och det nya klocktornet, byggt i tre delar, slutfördes 1995. Karislojo församling fick till låns kyrkoklockor för tiden 1970-1977 från forna Pitäjänmäki bykyrka.

Karislojo har redan haft en kyrkobyggnad i 1467 i Pappilanniemi vid Lojo sjön. Kyrkorna som byggdes 1647 och 1745 var på Heliga Korsets kyrkogården. Det finns ett monument för dem på platsen.

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Parkering Parkering