Pusula kyrka

Allmän

Antal personer

Historia

Pusula träkyrka är en sadeltäckad långhuskyrka utan torn med neogotiska egenskaper. Kyrkan byggdes år 1838 enligt C.L Engels ritningar. Tidigare har det funnits ett bönehus och två kyrkor på platsen.

Efter byggandet av det första bönehuset på 1600-talet började man använda Pusula gravgård. 1631 samlade man pengar från sockens invånare för konstruktion av en riktig kyrka. 1637 fick man lov att bygga en kyrka och kyrkan blev färdig år 1640.

Konstruktion av den andra kyrkan börjades år 1691 och slutfördes år 1697. År 1673 bestämmde man att bygga en klockstapel som användes fortfarande idag.

Församlingsmöte bestämmde sig för att bygga den nuvarande kyrkan är 1834. Arbetet beställdes av Henrik Andsten, en byggare i Helsingfors. När kyrkan var färdig upptäcktes det att den var felaktigt konstruerat och måste repareras snart. Taket var för tungt och väggarna var inte motståndskraftiga mot takets tyngd. Taket sänktes med 8 meter år 1858-1859.

Interiör

Altartavlan

Altartavlan är målad av Felix Fang från Urdiala i 1921. altartavlan föreställar Jesus på korset. 15 år senare beställdes två andra tavlor i kyrkan från konstnären Urho Lehtinen. Tavlor föreställar syndfallets dag och uppståndelses dag.

Träskulpturer

Två medeltida träskulpturer som föreställar apostlar i kyrkan är troligen från Lojo S:t Lars kyrka.

Orgel

Orgeln är tillverkat av orgelfabriken Kangasalan urkutehdas år 1936. Många av orgelpipar i denna orgel är ursprungligen från den gamla orgeln som var tillverkat av orgelfabriken Normann i Tallinn.

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Parkering Parkering