Vigsel

När du vill gifta dig, tag kontakt med Lojo församlingskansli. I kansliet kan du samtidigt komma överens om vigselprästen och möjliga reserveringar av församlingens utrymmen.

Hinderspröving

De som tänker ingå äktenskap anhåller tillsammans om hindersprövning för äktenskap antingen hos brudgummens eller brudens magistrat. Medlemmar av den evangelisk-lutherska kyrkan kan besöka församlingskansliet på någonderas hemort.

Hinder för ingående av äktenskap är bl.a. om man inte har fyllt 18 eller om man redan är gift. Äktenskap är inte tillåtet mellan nära släktingar. I vissa särskilda fall behöver man tillstånd av justitieministeriet för att få ingå äktenskap.

Vigsel kan förrättas då brudparet har fått intyg över hindersprövning för äktenskap. Man kan få intyget tidigast den sjunde dagen från det att man begärt hindersprövningen. Intyget är i kraft i fyra månader. Intyget ger man till vigselförrättaren.

Man kan också fylla i en elektronisk blankett. Då måste båda parterna ha nätbankskoder eller mobil ID. Åtminstone den ena parten ska vara medlem i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Läs mer här.

bröllopsparet håller händer