Nummis kyrka

Nummis kyrkväg 10, 09810 Nummis

Historia

Nummis kyrka är en gråstenskyrka från 1822, som representerar neoklassisk stil. Kyrkans ritningar har gjorts av A.N. Edelcranz år 1807 i den Kunliga Intendantskontoret i Stockholm. Det är mycket troligt att Nummis redan hade en liten regional kyrka på mitten av 1500-talet för att i början av 1600-talet kallades kapellet Sankt Jakobs kapellet. Det var naturligt att kyrkan byggdes i byn Nummis, vid sjön Pitkäjärvi, mitt i den gammal och välmående bosättning med bra förbindelsen till byar runt.

Interiör

Kuricifix

Kyrkans äldsta föremål är ett träkrucifix från slutet av 1300-talet som är från en träkyrka i Lojo som byggdes år 1635.

Altartavlan

Nummi kyrkans tvådelade altartavla är målad av A. Jägerplan i Stockholm år 1825. Den nedre delen föreställar nattvardens instiftelse och den övre delen föreställar Jesus på korset.

Orgel

Kangasala-orgelfabriken producerade år 1973 kyrkans nya orgel, som dom använder idag men fasaden på det gamla orgel som skapades 1864 vid orgfabriken Gustaf Normann i Tallinn är fortfarande framme i kyrkan.

Minnesmärke över de stupade

Monumentet till de fallna "Lumessa Kahlaava haavoittunut Sotilas" var designad av Emil Filén 1951.

Predikstolen

Predikstolen kommer från en tidigare träkyrka som byggdes 1635.

Dopbord

Kyrkans dopbord är konstruerat och tillverkat av Pertti Eskola (2005).

Glasmålningarna

Glasmålningarna i korfönstren var målats av Ilmari Launis år 1922.

Vigselryan

Vigselryan i kyrkan var tillverkat av Nummen Marttayhdistys år 1955.

Kyrkotextilerna

Kyrkotextilerna är tillverkat av Impi Laaksonen (1974).

Olyckan

På sommaren 2008 slog blixten på kyrkans klocktorn och tändde eld på flera delar av klocktornets träkanter. Brandkåren blev larmad till kyrkan av vaktmästaren Matti Vierto efter klockan fyra på morgonen på grund av att han hade klättrat upp i kyrktornet då han hade fått et meddelande i sin telefon om ett fel i systemet. Den automatiska branddetektor fungerade inte på grund av det allvarliga blixtnedslag.

Tillgänglig plats Tillgänglig plats
Parkering Parkering