Sammatti kyrka

Gudtjänster som regel på sondagar kl 12

Antalet personer

Parkering

På kyrkans och församlingshusets parkeringsplats

Historia

Sammatti kyrka är en av de äldsta träkyrkor i Finland som används året runt. Kyrkan byggdes under byggmästaren Mickel Göranssons lederskap 1754-1755.

På 1660-talet blev Sammatti ett kapell av Karislojo och redan vid den tiden hade Sammatti sin egen kyrka och kyrkogård. Det finns ingen information om den tidigare kyrkans öde. Sammatti kyrkan är en av de Sydvästra Finlands medeltida kyrkona som har sparats från elden. Det finns 350 sittplatser i kyrkan och runt kyrkan finns det en lyrisk gravgård.

Klokcstapeln

Bredvid kyrkan finns det en separat klockstapel som byggdes år 1763 av Erik Stenström från huset Arvela. Stapels klockor från år 1762 och 1768 är tillverkat i Stockholm.

Interiör

Predikstolen

Den barockpredikstolen är från tidigare kyrkan. Predikstolen är urpsrungilgen en krigsbyte från tiden för trettioåriga kriget (1618-1648).

Ljuskronor

Ljuskronorna donerade av församlingsborna, egna från den obesuttna delen av befolkningen och egna från hemmansägarna (1853, 1880, 1882).

Svärd

Från kyrkans egendom finns det bevarat två svärd med sorgslöja. Dessa svärd hör nuförtiden till Nationalmuseet.

Orgel

Orgeln i kyrkan är producerat av orgelfabriken Kangasalan urkutehdas i 1968. Register 9+2.

Altartavla

Altartavlan ´Han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen´ är målad av Adolf von Beckerin år 1883. Tavlan är donerad av Elias Lönnrot.

Elias Lönnrot

Elias Lönnrots obelisk på Sammatti gravgård är ett märkbart landmärke. Obelisken är smyckat med en trettondagens stjärna och med en kantele. Största delen av Lönnrots psalmer handlar om trettondagen. Stjärnan symboliserar Elias Lönnrot som en av de tre vise männen, som samlade från östliga länder Kalevala och Kanteletar till finländarna.

I obelisken finns också en kantele. Lönnrot samlade information om byggandet av kantele och utvecklade modellen för konsertkantele.

Begravningsmonumentet var uppfört av Suomalaisen Kirjallisuuden Seura på Kristi himmelsfärds dagen år 1886.

Minnesmärken för de stupade

Minnesmärken för de stupade heter Isänmaata kohti och den är tillverkat av Lauri Leppänen år 1949.

Sammatti kyrka på sommaren

Sammatti kyrkans interiör