Seniorifoorum

Lohjan Pyhän Laurin kirkko

SENIOREISSA SYKETTÄ
Tarja Halonen Lohjan Seniorifoorumiin

Lohjan seurakunnan järjestämä Seniorifoorum täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta.

Seniorifoorum on viisi kertaa vuodessa järjestettävä tapahtuma, joka kokoaa yhteen niin seurakuntalaisia kuin muitakin ajankohtaisista aiheista kiinnostuneita.
Seniorifoorum-konseptin Lohjalle toi aikanaan seurakuntapastori Erkki Taivainen, joka oli tutustunut ja osallistunut vastaaviin tilaisuuksiin Helsingissä. Hän katsoi, että juuri tällaiselle tapahtumalle olisi potentiaalia myös Lohjalla.
- Halusin tuoda tänne tapahtuman, joka kokoaa väkeä yhteen myös muutoin kuin kirkonmenojen yhteydessä. Katsoin, että tämä olisi juuri sopiva tapa, Taivainen toteaa.
- Seniorifoorumeissa ei saarnata pitkään eikä pönötetä, vaan jaetaan tietoa ja ollaan yhdessä. Samalla kuullaan seurakunnan tulevista tapahtumista.
Eikä Taivainen ollut väärässä. Seniorifoorumit ovat keränneet vuosien mittaan seurakuntakeskuksen täyteen kuulijoita.

Juhlafoorumissa huippuesiintyjät

Lohjan Seniorifoorumissa on alusta alkaen ollut puhujina maamme ykkösrivin vaikuttajia. Juhlatapahtumaa kunnioittaa läsnäolollaan presidentti Tarja Halonen. Alustuksensa otsikon puitteissa hän puhuu siitä, millaisen voimavarapankin ikäihmiset tarjoavat yhteiskunnallemme.
- Lähestyimme presidentti Halosta, koska hän on erinomainen esimerkki juuri tästä toiminnasta. Seniorit ovat sekä henkisesti että toiminnallisesti kykeneviä osallistumaan sosiaaliseen toimintaan, parantamaan ihmisten keskinäistä kanssakäymistä ja, ennen kaikkea, jakamaan vuosien varrella kertynyttä kokemusosaamistaan, Taivainen listaa.
- Niin ikään Halosen Karjalohjalla sijaitseva kesäasumus sitoo hänet lohjalaisia lähelle, ikään kuin yhdeksi meistä.
Juhlafoorumia kun vietetään, tilaisuuden muussakaan ohjelmassa ei haluttu tinkiä tasosta. Foorumin musiikillisesta annista vastaa paikkakuntamme musiikillinen ykköskäyntikortti, tenori Jyrki Anttila säestäjänsä pianisti Maija Anttilan kanssa. Juhlasaarnan pitää kirkkoherra Juhani Korte. Tilaisuuden juontaa itseoikeutetusti Lohjan Seniorifoorumin isä Erkki Taivainen.

Poikkeuksellisesti kirkossa

Seniorifoorumit järjestetään normaalisti Lohjan Seurakuntakeskuksessa, mutta marraskuun juhlatapahtuman paikka on Lohjan Pyhän Laurin kirkko. Tilaisuutta edeltävä kahvitus on perinteiseen tapaan Seurakuntakeskuksessa klo 12 alkaen.
Turva- ja muiden järjestelyjen vuoksi osallistujia pyydetään olemaan kirkossa täsmällisesti ennen klo 13, koska sen jälkeen kuulijoita ei enää päästetä sisään.

-kirjoittaja Marianne Lind-

Lohja