Uutislistaukseen

orkesterin jäseniä rennoissa tunnelmissa Heponiemen pihalla Collegium Musicum harjoitusleirillä Heponiemessä kesällä 2020.

Collegium Musicum Lohjan kevät 2022

15.3.2022 13.31

Seurakunnan kamariorkesteri Collegium Musicum Lohja viettää jatkettua 50. juhlavuottaan pitämällä huhti-toukokuussa kaksi konserttia. Niiden lisäksi se kantaesittää johtajansa Harri Kerkon säveltämän Johannes-passion.

Collegium Musicum Lohjan kevät 2022:

Käsiohjelma 10 euroa

Lataa ja tulosta orkesterin kevään konsertit PDF tästä

---------------------

Fannyn ja Jannen matkassa -konsertti pidetään Pyhän Laurin kirkossa 10.4. klo 17.

Fanny Söderström on nuori, pianokilpailuissa menestynyt muusikko, joka tekee maisterintutkintoa Berliinissä. Hän liikkuu sulavasti tyylistä toiseen ja esiintyy säännöllisesti ympäri Suomea. Suomen lisäksi hän on konsertoinut ympäri Kiinaa ja esiintynyt Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Kanadassa.

Ohjelmassa on Beethovenin 3. pianokonsertto, joka on sävelletty pääosin vuosina 1799–1800. Konsertto on omistettu Preussin prinssi Louis Ferdinandille. Beethoven itse kantaesitti teoksen Wienissä vuonna 1803. Solistin osuutta ei ollut silloin kirjoitettu yksityiskohtaisesti ylös, vaan säveltäjä soitti lähes kokonaan ulkomuistista ja oli kirjoittanut piano-osuuden vain paikoitellen muistiin jonkinlaisella pikakirjoituksella. Sivunkääntäjänä toiminut Beethovenin ystävä Ignaz von Seyfried muisteli jälkeenpäin, että hän ei nähnyt partituurissa juuri muuta kuin tyhjiä nuottiviivastoja tai käsin kirjoitettua sekasotkua, eikä hänellä ollut aavistustakaan, missä kohdin sivuja olisi pitänyt kääntää.

Collegium Musicum on jo vuosien ajan esittänyt silloin tällöin latinovaikutteista musiikkia, useimmiten yhdessä kitaristi Janne Lehtisen kanssa. Latinalais-amerikkalainen ja espanjalainen musiikki ovat Lehtiselle läheisiä, ja mies on opiskellut muun muassa argentiinalaisten Jorge Morelin ja Jorge Cardoson johdolla ja konsertoinut niin Espanjassa kuin Argentiinassakin. Ohjelmassa on tällä kertaa espanjalaisen Joaquín Rodrigon teos Concierto de Aranjuez, jonka keskimmäisen osan varmasti suurin osa kuulijoista tuntee entuudestaan.

Joaquín Rodrigo oli 1900-luvun jälkipuoliskon johtava säveltäjä Espanjassa. Toisen maailmansodan alla, elokuussa 1938, Rodrigoa pyydettiin säveltämään konsertto kitaralle ja orkesterille. Pyytäjä totesi: ”Se on minun elämäni unelma, ja tämä on sinun kutsumuksesi, ikään kuin olisit valittu.” Rodrigo vastasi: ”Sovittu!” ”Useita kuukausia myöhemmin ajattelin hajamielisesti konserttoa, kun kuulin sisälläni äänen laulavan Adagion teemaa ja vähän sen jälkeen kolmannen osan teemaa. Tajusin hyvin nopeasti, että työ on tehty. Adagio ja Allegro syntyivät siis vastustamattoman ja yliluonnollisen inspiraation tuloksena. Ensimmäinen osa syntyi viimeisenä, miettimisen tuloksena.”

-----------------------------

Collegium Musicum Lohja kantaesittää Harri Kerkon Johannes-passion hiljaisen viikon tiistaina, 12.4. klo 18, yhdessä Kamarikuoro Glorian, oboisti Tuomas Tenkasen, urkutaiteilija Ville Urposen sekä solistien Hannu Jurmu ja Elja Puukko kanssa. Musiikin johtaa Seppo Murto.

Passio on kristillisen musiikkitaiteen vaikuttavimpia perinteitä. Se on Kristuksen kärsimystä käsittelevä sävellys, jonka teksti pohjautuu yleensä johonkin Uuden testamentin evankeliumeista.

Passio oli alun perin osa jumalanpalvelusta, mutta sen liturginen käyttö on ainakin luterilaisessa kirkossa lähes täysin kadonnut. Passioita esitetäänkin nykyään lähes pelkästään konserttitilanteissa, ehkä siksi, että hiljaista viikkoa ei vietetä entiseen tapaan.

Kerko halusi kirjoittaa passion nimenomaan jumalanpalvelukseen - ei massiivista oratoriopassiota, vaan hiljaisen viikon musiikkihartauteen soveltuvan, pienehköllä kokoonpanolla toteutettavan liturgisen teoksen.

Kerkon passio sisältää kolme virttä. Virret ovat luterilaisessa jumalanpalveluksessa pappien, seurakunnan ja Jumalan vuoropuhelua. Luterilaisissa passioissa virret tuovat seurakuntalaisen näkökulman. Seurakunta on laulaessaan osa teosta. Kokonaisuus on erilainen riippuen siitä, miten seurakunta laulaa - tai laulaako se.

----------------------------

Neljä kantaesitystä -konsertissa Laurentius-salissa soi jousiorkesterin säestyksellä sähkökitara ja Hammond-urut ja kuullaan latinohenkistä musiikkia (huom. konsertti siirtyy syksyyn)

Collegium Musicum Lohja -orkesterin johtajan, Harri Kerkon teoksessa Concertino for electric guitar, strings and syntheziser (konsertto sähkökitaralle, jousille ja syntetisaattorille) soittaa solistina kitaristi, basisti ja musiikinopettaja Seppo Tyni. Tynin yhtyeitä ovat olleet muun muassa Pori Big Band, Olli Ahvenlahti Group, Pekka Pohjola Group, Pepe Willberg Band, Ippe Kätkä Band, Sakari Kuosmasen yhtye ja Electric Crayon Set. Tyni on soittanut useiden artistien levyillä.

Espanjassa asuva britti John Zaradin sävelsi konserttia varten teoksen Preludio Oriental for Guitar and Strings. Teos on nykyaikaista ”latinomusiikkia”, ja sen juuret ovat espanjalaiselle kitaralle tyypillisissä kansanomaisissa soittotavoissa. Toinen kitara tukee ja säestää soolokitaraa. Se lisää orkestraatioon värejä ja rytmejä. Preludio edellyttää solistilta soittimensa kaikkien tekniikoiden hallintaa – ei vain klassisen musiikin vaan myös flamencon, jazzin, populaari- ja kansanmusiikin osaamista. Kitarasolistina saadaan kuulla latinomusiikin taituri Janne Lehtistä.

Sami Klemolan Chant on teos Hammond-uruille ja jousille. Solisteina soittavat Harri Kerko ja Atte Tenkanen.

Neljäs kantaesitettävä teos on Markku Nikulan Matkalla, joka on sävelletty mezzosopraanolle, sähkökitaralle ja kamariorkesterille. Solisteina esiintyvät Seppo Tyni ja Tiia Maria Saari. Teoksen tonaaliset keskukset ja muotorakenne korostavat symmetrisyyttä. Teos on 11/8 tahtilajissa, ja sen läpi kulkee diatoninen ostinatokuvio moduloiden ja varioiden, päätyen aina uudestaan alkuperäiseen muotoon.