Uutislistaukseen

Miikka Ruokanen: Mikä merkitys kristinuskolla on Kiinassa nyt ja tulevaisuudessa?

Ruokanen 1_3_NanjinginSemianaari_RuokasetPortilla_080.jpg

Miikka Ruokanen ja rouvansa Jun Li Nanjingin seminaarin portilla.

Aiheesta puhuu Nanjingin teologisen seminaarin systemaattisen teologian professori, Helsingin yliopiston dogmatiikan professori emeritus, Miikka Ruokanen sunnuntaina 14.1.2024 klo 15-17 Lohjan seurakuntakeskuksen salissa, Sibeliuksenkatu 2.

Ruokanen on toiminut Nanjingissa eri pituisia jaksoja ensimmäisenä ulkomaisena pitkäaikaisena professorina vuodesta 2004. Kiinan protestanttisen kirkon Nanjingin teologinen seminaari on Kiinan kirkon teologinen keskus, sen tärkein opinahjo ja akatemia, josta valmistuneet toimivat pappeina, teologian opettajina ja Kiinan kirkon johtajina.

Ruokasen oppilaat ovat teologian kandidaatiksi, maisteriksi ja tohtoriksi opiskelevia kiinalaisia kristittyjä, joiden gradujen ja väitöskirjojen ohjaus on keskeinen osa Ruokasen työtä.

Kiinan kirkko on maailman suurin kansallinen protestanttinen kirkko. 1970-luvun lopulta alkaen se on ollut maailman nopeimmin kasvava kirkko. Kiinassa on n. 80 miljoonaa protestanttista uskovaista. Kiinassa ei enää ole meille tuttuja protestanttisia tunnustuskuntia, vaan ne ovat yhdistyneet ns. jälkitunnustuskuntaiseksi kirkoksi. Tällaisena Kiinan kirkkoa voi pitää ekumeenisena tiennäyttäjänä.

Kiinan taloudellinen ja poliittinen vaikutus kasvaa kaikkialla maailmassa. On mahdollista, että ns. Uuden Silkkitien myötä kiinalaisella kristillisyydelä voi tulevaisuudessa olla merkittävä vaikutus kristinuskon globaaliin kehitykseen.

Tue Dec 19 12:10:00 EET 2023