Seurakunnan kamariorkesteri nousi uuteen lentoon

Kuoron jäseniä kuvattu soitinten kanssa.

Vuonna 2019 Collegium esitti Järvenpään kirkossa How Many Mothers -kuoron kanssa Jenkinsin Adiemuksen.

Lohjan seurakunnan kamariorkesteri Collegium Musicum voi hyvin ja täyttää 50 vuotta. Osa juhlakonserteista siirtyy ensi vuoteen. Välillä orkesteri uinui 11 vuotta, kunnes sai uuden elämän.

Siitä on noin 30 vuotta, kun seurakunnan kamariorkesterin Collegium Musicumin yksi perustajajäsenistä, kanttori Olavi Nieminen muutti pois Lohjalta. Komeasti 20 vuotta toiminut ryhmä jäi ilman johtajaa, ja soittajat siirtyivät Lohjan orkesteriin harrastajasoittajiksi – tosin osa soitti siellä jo valmiiksi.

Vuonna 1971 perustettu Collegium-kamariorkesteri uinui tämän jälkeen tauolla peräti 11 vuotta. Kunnes Lohjan A-kanttoriksi tuli Sirpa Lampinen. Hänkin siirtyi saman tien Lohjan orkesteriin viulun harrastajasoittajksi. Vuonna 1999 Lohjan kaupunginorkesteri kuitenkin lakkasi käyttämästä avustajina harrastajamuusikoita.

– Meitä oli monta, jotka jäimme silloin tyhjän päälle. Oleellista oli, että ryhmä halusi edelleen soittaa yhdessä.

Soittajat siirtyivät Collegium Musicumiin, jonka toiminnan Lampinen elvytti eloon seurakunnan orkesteriksi. Orkesterin taiteellinen johtaja, perustajajäsen ja sielu, viulunsoitonopettaja Michael Ertz kokosi soittajiston. Seurakunnalla oli lisäksi hyvät tilat harjoitella.

– Sekin oli tärkeää silloin. Harjoitustila ei ole aina itsestään selvää. Lisäksi seurakunta pystyi tarjoamaan konserttitilaisuuksia, Lampinen sanoo.

Hänen mukaansa orkesteri oli tuolloin vielä rekisteröimätön, vapaa ryhmä.

– Rekisteröin orkesterin yhdistykseksi, täyttelin muutamia papereita ja pidimme joitakin palavereita. Näin viulistit liukuivat elvytetyn kamariorkesterin jäseniksi, osa paluumuuttajina, osa uusina tulokkaina.

Aktiivinen seurakuntaorkesteri

Kun Lampinen muutti 2005 kanttoriksi Jyväskylään, orkesteria alkoi johtaa Lohjan kanttori Harri Kerko. Hän on laajentanut toimintaa entisestään.

– Olemme saaneet uusia ammattisoittajia ja taiteellinen tasomme on edelleen noussut, Kerko sanoo, itsekin orkesterille ja jumalanpalveluksiin säveltänyt kanttori. Hän on ylpeä orkesteristaan.

– Se on ydintyöni. Koko maassa ei ole kovin monta yhtä laadukasta seurakuntaorkesteria. Koen työn Collegiumin kanssa hyvin tärkeäksi. Olen kiitollinen siitä, että seurakunta arvostaa korkealle tämän ryhmän jumalanpalvelus- ja konserttitoiminnan.

Yhdessä soittaminen innostaa

Collegium Musicum palvelee Lohjan lisäksi monin tavoin kokonaiskirkkoa. Orkesterin ydinryhmään kuuluu 12–15 soittajaa, isoissa konsertoissa enimmillään 30.

Koululaisena jo vanhassa Collegium Musicumissa aloittanut Eija-Liisa Eriksson on soittanut orkesterissa jo 1970-luvulta lähtien.

– Me soittajat olemme myös ystäviä keskenämme.

Eija-Liisa Eriksson tuli jo koululaisena orkesteriin 1970-luvulla ja on soittanut sekä vanhassa että uudessa Collegium Musicumissa. Häntä innostaa yhdessä soittaminen.

– On hienoa saada yhdessä aikaan jotain koskettavaa. Jumalanpalveluksissa kuulee palautteista, että soitto merkitsee paljon myös kuulijoille. Se on tärkeä asia soittajallekin.

Orkesteri on Erikssonille harrastuksista tärkein. Muut menot tulevat sen jälkeen, jos aikaa jää.

– Kun orkesterin taiteellinen kunnianhimo on noussut, on onni, että lapset ovat nyt kasvaneet isoiksi, hän naurahtaa.

Juhlavuoden konsertit siirtyvät

Harri Kerko toteaa harmissaan, että syyskuulle merkityt juhlavuoden konsertit pitää siirtää koronapandemian takia myöhempään ajankohtaan. Ne on jo kertaalleen siirretty keväältä. Seurakunnan nettisivut seuraavat tilannetta.

– Lokakuulle merkityt ohjelmat voidaan varmaan toteuttaa.

Kerkon säveltämä varsinainen juhlavuoden konsertto tulee ensi-iltaan niin ikään vasta keväällä.

– Ohjelmassa on tuolloin kaksi muutakin kantaesitystä, Kerko toteaa.

teksti Sakari Sarkimaa, kuva Lars Eriksson

50 vuoden taival, satoja esiintymisiä

Collegium Musicumin perustivat vuonna 1971 Lohjan seurakunnan kanttori Olavi Nieminen, Lohjan musiikkiopiston viulunsoiton opettaja Michael Ertz sekä asianajaja ja alttoviulisti Veikko Harjunkoski. Mukaan saatiin Lohjan Orkesterin jousisoittajia sekä koululaisia.

Collegium piti vuosina 2001–2019 noin 117 konserttia ja esiintyi yli 500 kertaa. Viime vuosina esiintymisiä on ollut vuosittain reilusti yli 30. Orkesteri on tehnyt yhteistyötä monien kuorojen kanssa ja kantaesittänyt useita teoksia. Sillä on ollut vuosien varrella useita tunnettuja solisteja.

Orkesteri esiintyy jumalanpalveluksissa, muissa seurakunnan, yhdistysten ja kirkon tilaisuuksissa ja pitää omia konsertteja. Se on esiintynyt myös ulkomailla, muun muassa Ranskassa, Itävallassa, Romaniassa, Unkarissa, Virossa ja Yhdysvalloissa.

teksti Eisa Eriksson, kuvat  Lars Eriksson

Juhlavuoden konsertti järjestetään sunnuntaina 17. lokakuuta kello 17 alkaen Pyhän Laurin kirkossa. Solisteina Pami Karvonen (piano), ja Ilari ja Katariina Lehtinen (huilu), Wilhelm Friedemann Bachin Adagio ja fuga jousille ja kahdelle huilulle, Fredrik Suuren Huilukonsertto nro 3 C-duuri, Johann Joachim Quantzin Konsertto kahdelle huilulle g-molli ja Gerald Finzin Eclogue pianolle ja jousille. Muut juhlakonsertit siirtyvät ensi vuoteen.
Sunnuntaina 24. lokakuuta pidetään orkesterin juhlajumalanpalvelus kello 10 alkaen Pyhän Laurin kirkossa. Messun jälkeen kirkkokahvit seurakuntakeskuksessa.

Orkesterin jäseniä ja piispa piispanmessussa.

Piispanmessun jälkeen Lohjan Pyhän Laurin kirkossa vuonna 2017.

Orkesterin jäseniä pihatalon portailla.

Harjoitusleirillä Heponiemessä kesällä 2020.

Kapellimestari ohjaa orkesteria.

Vuonna 2018 kantaesitettiin Tapiolan kirkossa Oskar Merikannon teos Kuoleman kunniaksi.

Fri Sep 03 15:01:00 EEST 2021